Publicerad: 2016-11-16 11:49 | Uppdaterad: 2016-11-17 15:00

Nya doktorer och jubeldoktorer firades i Stockholms stadshus

Promoveringen_2016

Den 11 november promoverades 112 nya doktorer inom medicin eller odontologi vid Karolinska Institutet. Under högtidliga former firades att de uppnått den högsta akademiska examen.

Ceremonin ramades in av ett snötäckt Stockholm, tal och underhållning i Blå hallen där de nya doktorerna tilldelades doktorshatt och diplom av Marianne Schultzberg, promotor och dekan för forskarutbildningen.

Under sitt välkomsttal framhöll vikarierande rektor Karin Dahlman-Wright hur stolt hon var över de nya doktorerna och det hårda arbetet de har lagt ner för att nå sina mål.

Hon talade även om den nära samverkan KI har med bland annat hälso- och sjukvården och några av de karriärsmöjligheter som kan vänta en nybliven doktor.

– Att utbilda nya forskare är ett av Karolinska Institutets viktigaste uppdrag. Jag önskar er all lycka på den karriärsväg ni nu väljer, och ser fram emot framtida gemensamt arbete, sa Karin Dahlman-Wright.

Elva jubeldoktorer, som promoverades vid KI för 50 år sedan, uppmärksammades också under ceremonin. Karin Dahlman-Wright riktade ett hjärtligt tack för deras gedigna insatser inom hälsa och medicinsk kunskap, och för det arv de lämnar till kommande generationer.

Text: Selma Wolofsky

Foto: Ulf Sirborn