Publicerad: 2015-05-25 16:21 | Uppdaterad: 2015-05-25 17:06

Nya doktorer och hedersdoktorer promoverades i Stockholms stadshus

Promovering_2015

Cirka 900 gäster, handledare och familjer, tillsammans med KI-ledning och hedersgäster, samlades i Blå hallen i Stockholms stadshus när 126 nya doktorer och fyra hedersdoktorer promoverades den 22 maj.

Hedersdoktorer_2015På plats var de nya medicine hedersdoktorerna Tak W Mak, professor vid universitetet i Toronto, Bertil Hållsten, ekonomie doktor och grundare av Hållstens forskningsstiftelse, Barry Everitt, professor i neurologisk beteendevetenskap vid universitetet i Cambridge, England och Mariam Claeson, direktör för Maternal, Newborn and Child Health vid Bill och Melinda Gates stiftelse, USA.

De fyra promoverades med hatt och diplom och kanonsalut från stadshuskajen, innan studentmarskalkarna i tur och ordning ledde var och en av de 126 nya doktorerna vid armen, för att också de skulle få sina insignier, hatten och diplomet. Efter applåderna från gästerna i det vårblomster-dekorerade stadshuset var det sedan dags för banketten i Gyllene salen.

Tak W Mak höll talet på hedersdoktorernas vägnar och riktade då en särskild förhoppning i sin gratulation till de nya doktorerna: ”Thanks to you, beautiful blossoms are in the future".

Foto: Ulf Sirborn