Publicerad: 2008-02-26 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Ny substans kan minska amyloid vid alzheimer

Det nya alzheimerläkemedlet fenserin kan minska mängden amyloid i hjärnan. Det visar en studie från Karolinska Institutet.

Med hjälp av PET-kamera har Agneta Nordberg, professor vid institutionen för neurovetenskap, vård och samhälle vid Karolinska Institutet, undersökt hur nivåerna av amyloid hos alzheimerpatienter förändrades vid behandling med det nya läkemedlet fenserin, skriver Dagens Medicin. Koncentrationen av amyloid tros vara viktigt vid utveckling av Alzheimers sjukdom.

PET-undersökningarna visade att amyloidhalten i hjärnan hade minskat hos en del av de patienter som behandlats med fenserin i tre till sex månader. De visade också en förbättring av minnet. Att läkemedlet inte minskade nivåerna av amyloid hos samtliga patienter kan enligt Agneta Nordberg bero på att preparatet inte kan ges i tillräckligt höga doser, skriver Dagens Medicin.

Fenserin befinner sig för närvarande i fas 3-studier.

För mer information, kontakta: