Publicerad: 2014-07-29 11:12 | Uppdaterad: 2014-07-29 11:16

Ny studie visar att adenovirus-36 kan minska risken för typ 2 diabetes

Förkylningsviruset adenovirus-36 har i tidigare studier visats orsaka ökat antal fettceller och ökad mängd fett i dem. Under senare år har flertalet studier kopplat detta virus till vissa fall av fetma, även hos vuxna och barn i Sverige.

Fetma innebär ofta en ökad risk för typ 2 diabetes varvid bl a muskelceller blir sämre på att ta upp sockret som finns i blodet när vi ätit. All fetma resulterar dock inte i typ 2 diabetes. Tidigare studier har visat att adenovirus-36 förbättrar sockerupptaget i bl a muskelceller. Nu presenterar forskare vid Karolinska Institutet i samarbete med forskare vid Virginia Commonwealth University, USA, att detta virus är betydligt ovanligare bland personer med typ 2 diabetes än bland friska personer. Forskarna fann också att viruset var ovanligare bland kvinnor med ett förstadium av typ 2 diabetes. De kvinnor med förstadium av diabetes som hade haft infektionen hade ett mer normalt insulin-relaterat sockerupptag än de som inte hade infektionen.

Detta resultat föreslår att adenovirus-36 kan minska risken för typ 2 diabetes, och att adenovirus-36 kan ligga bakom en "ofarlig" fetma. Studien gjordes på drygt 1700 vuxna från Stockholms län och publiceras i den vetenskapliga tidskriften Annals of Medicine.

Publikation

Human adenovirus-36 is uncommon in type 2 diabetes and is associated with increased insulin sensitivity in adults in Sweden.
Almgren M, Atkinson R, Hilding A, He J, Brismar K, Schalling M, et al
Ann. Med. 2014 Nov;46(7):539-46