Publicerad: 2024-09-17 13:43 | Uppdaterad: 2024-09-19 07:54

Ny studie avslöjar könsspecifika genuttryck i fettstamceller hos möss

Forskare vid Karolinska Institutet och AstraZeneca har upptäckt att genuttrycket i fettstamceller varierar beroende på kön och typ av fettvävnad hos möss. Studien visar att fettstamceller från honmöss uttrycker högre nivåer av östrogen- och progesteronreceptorer, medan celler från hanmöss uttrycker enzymer som deaktiverar östrogener. Dessa fynd kan bana väg för framtida terapeutiska behandlingar för att öka kroppens fettlagringskapacitet och förbättra metabolismen.

Vad visar er studie?

Porträttbild av Martin Uhrbom
Martin Uhrbom.

– Vi har funnit att genuttrycket hos fettstamceller i han- och honmöss varierar beroende på kön och typ av fettvävnad. Vi presenterar en sexuellt dimorf gen-signatur för fettstamceller som kan vägleda framtida studier inom området, säger Martin Uhrbom, doktorand vid institutionen för medicin, Huddinge

- Till exempel uttrycker kvinnliga fettstamceller högre nivåer av östrogen- (Esr1) och progesteronreceptorer (Pgr), medan manliga celler uttrycker Sulfotransferase family 1E member 1 (Sult1e1), ett enzym som inaktiverar östrogener. Dessutom är två gener som är förknippade med högre blodtryck, angiotensin (Agt) och angiotensinomvandlande enzym (Ace), högt uttryckta specifikt i manliga fettstamceller.

Varför är resultaten viktiga?

– Fettstamceller spelar en avgörande roll för expansionen av fettvävnad eftersom dessa celler kan differentieras till nya mogna adipocyter, som är kroppens fettinlagrande enheter. För människor kan livsstil och genetiska faktorer leda till fetma och försämrad metabolism i fettvävnaden, vilket i sin tur kan leda till oönskad omfördelning av lipider till vävnad som inte är fettvävnad, t.ex. skelettmuskulatur och hjärta. Det orsakar insulinresistens och förhöjda blodsockernivåer. Det är därför viktigt att få mer kunskap om hur fettvävnadens fettinlagringskapacitet kan ökas. I detta avseende kan fettstamceller spela en viktig roll, med framtida terapeutiska behandlingar som syftar till att öka deras förmåga att differentieras till mogna adipocyter och på så sätt öka vår fettinlagringskapacitet.

Hur utförde ni studien?

– Vi har använt RNA-sekvensering av enskilda celler och 3D-rendering av fettvävens cellulära arkitektur för att bättre karakterisera fettstamceller i möss. Dessutom har vi validerat våra resultat med hjälp av offentligt tillgänglig data.

Vad är nästa steg i er forskning?

– Nästa steg är att fokusera på specifika signalvägar som kan påverka fettstamcellers förmåga att differentieras till mogna adipocyter samt att undersöka relevansen för humanbiologi.

AstraZeneca var studiens huvudsakliga finansiär.

Publikation

”Adipose stem cells are sexually dimorphic cells with dual roles as preadipocytes and resident fibroblasts” Uhrbom M, Muhl L, Genové G, Liu J, Palmgren H, Alexandersson I, Karlsson F, Zhou AX, Lunnerdal S, Gustafsson S, Buyandelger B, Petkevicius K, Ahlstedt I, Karlsson D, Aasehaug L, He L, Jeansson M, Betsholtz C, Peng XR. Nat Commun 15, 7643, Online 2 september, 2024, DOI: 10.1038/s41467-024-51867-9.