Publicerad: 2021-06-04 07:37 | Uppdaterad: 2021-09-13 08:53

Ny självserviceportal för IT-support lanseras den 15 juni

IT-avdelningen på KI lanserar en ny självserviceportal som ersätter tidigare supportfunktion som hanterats via mejl till helpdesk. På självserviceportalen kan du skapa ett supportärende till helpdesk men också själv söka information inom olika områden via ett stort antal hjälpartiklar.

Från och med den 15 juni hanteras it-support via självserviceportalen. Mejladressen till it-support kommer inte längre vara öppen för att ta emot ärenden. Du kommer även kunna ringa KI:s it-support som tidigare. Kontakta KI:s it-support.

När självserviceportalen öppnar hittar du den på medarbetarportalen och som en ikon om du har en standarddator vid KI.

Sidorna om IT och telefoni här på medarbetarportalen kommer finnas kvar. 

Gå till KI IT Självserviceportal 

Fem frågor om den nya självserviceportalen 

    Oliver Phalen
    Oliver Phalén, Teamchef Helpdesk

    Vad blir de största skillnaderna för mig som medarbetare?

    Du skapar ditt ärende via självserviceportalen istället för att skicka ett mejl till it-support. När du skapar ditt ärende får du svara på några frågor om ditt ärende för att vi lättare ska förstå vad du behöver hjälp med. Du får även automatiskt lösningsförslag baserat på din sökning för att snabbare kunna svara på din fråga. Skillnaden blir också att du har hela ditt ärende sparat i självserviceportalen och lättare kan följa det. 

    Hur kommer jag få svar på mina IT-ärenden?

    Svaret kommer i självserviceportalen men du får också ett mejl när ditt ärende blir uppdaterat.

    Jag har ett pågående ärende när supportmejlen stängs ner - var får jag svar?

    Alla ärenden som skapas innan 15 juni besvaras via mejlen för it-support, precis som tidigare.

    Hur hittar jag självserviceportalen?

    Självserviceportalen kommer finnas som en ikon på alla KI:s standarddatorer. Du kommer också kunna nå den från medarbetarportalen. Du kan även gå in direkt på länken till portalen som vi senare lägger upp här. 

    Vad är de största fördelarna med självserviceportalen?

    • Du har tillgång till ett stort antal självhjälpsartiklar dygnet runt
    • Ärendehanteringen blir mer enhetlig och lättare att följa
    • För dig med en KI-dator är självserviceportalen integrerad – du behöver inte logga in.