Publicerad: 2023-10-12 11:52 | Uppdaterad: 2023-10-12 11:52

Ny rapport: Nordiska expertgruppen rekommenderar nedjusterade gränsvärden för arbetstagare med långa arbetspass

Nattarbete

Hygieniska gränsvärden för kemiska ämnen baseras på 8 timmars arbete per dag, 5 dagar i veckan, dagtid. Många har dock ”ovanliga” arbetstider, det vill säga arbetar mer än 8 timmar per skift, mer än 40 timmar per vecka eller nattetid. Nordiska expertgruppen (NEG) har granskat det vetenskapliga underlaget för kombinationseffekter av kemiska exponering och ovanliga arbetstider.

För långa arbetspass rekommenderar NEG att gränsvärden nedjusteras enligt ”Habers lag”. Det innebär att vid exempelvis 12 timmars arbetsdag ändras gränsvärdet till två tredjedelar (8 tim / 12 tim) av det ursprungliga. Ingen justering görs för takgränsvärden, korttidsvärden och gränsvärden baserade på kvävning, irritation eller otrevlig lukt. Gränsvärden får aldrig justeras uppåt, även om arbetstiden är kortare än 8 timmar per dag eller 40 timmar per vecka.

En del data från djur och människor tyder på mer uttalade hälsoeffekter av kemiska exponering under nattarbete, men NEG bedömer att underlaget är otillräckligt för att rekommendera ändrade gränsvärden i detta fall.

Länk
Occupational chemical exposures in combination with unusual working hours

Prof. Gunnar Johanson

Ordförande i NEG