Publicerad: 2022-06-21 10:54 | Uppdaterad: 2022-06-21 10:54

Ny enhetschef till enheten för radiografi

Parvin Tavakol Olofsson

Den 16 maj 2022 hälsade vi Parvin Tavakol Olofsson välkommen tillbaka till CLINTEC

– Jag hade arbetat som lärare i sex år innan jag flyttade till Sverige år 1989. Jag började arbeta som undersköterska och mentalskötare i början av 90-talet. Från januari 2001 arbetade jag som röntgensjuksköterska på Karolinska Universitetssjukhuset Solna och sedan arbetade jag cirka tio år som universitetsadjunkt på röntgensjuksköterskeprogrammet vid Karolinska Institutet.

– Från 16 maj 2022 är jag tillbaka till Karolinska Institutet, röntgensjuksköterskeprogrammet, enheten för radiografi. Att leda ett utbildningsprogram och att vara lärare är meningsfullt arbete för mig. Jag tycker att klassrummet är den bästa platsen i världen. Att se glansen i studenternas ögon när de lär sig nya saker och den glädjen när de tar sin examen, är bland mina fina upplevelser, berättar Parvin Tavakol.

– Jag ser mitt arbete som ett löpande förändrings- och förbättringsarbete som fokuserar på utveckling av utbildningen för att kunna möta vårdbehoven nu och i framtiden. Några av mina mål är att stödja och skapa möjligheter för studenter att träna i mobila multiprofessionella simulerade miljöer samt att fler röntgensjukskörtskor ska få möjlighet att forska.

– När jag inte arbetar älskar jag att umgås med mina barnbarn, laga mat, framför allt persisk mat och att göra fint i min lilla trädgård. Läser gör jag gärna och har alltid gillat att läsa om filosofi och poesi men på senare har det även blivit en del romaner och deckare. Jag gillar också långa promenader.