Publicerad: 2024-09-17 10:07 | Uppdaterad: 2024-09-17 10:10

Ny avhandling om riskfaktorer för och konsekvenser av olika former av diabetes

Blodprov diabetes
Foto: Pixabay

Välkommen till Yuxia Wei's presentation av avhandlingen ”Risk factors and prognosis of diabetes with and without an autoimmune component”.

Tid:  27 september kl. 9.00
Plats:  Sal Petrén (Entréplan i Wargentinhuset), Nobels väg 12B och Zoom
Huvudhandledare:  Sofia Carlsson, lektor, Institutet för miljömedicin (IMM)
Opponent:  Sarah H. Wild, Professor, Usher Institute, College of Medicine and Veterinary Medicine, University of Edinburgh

Tre frågor till Yuxia

Vad handlar avhandlingen om?

Avhandlingen handlar om riskfaktorer för olika typer av diabetes, inklusive typ 1-diabetes, latent autoimmun diabetes hos vuxna (LADA) och typ 2-diabetes. Vi undersöker även risken för att utveckla olika komplikationer och sjukdomsförlopp hos personer med nyligen diagnostiserad LADA.

Kan du berätta om några intressanta resultat?

Vi fann att personer med LADA har en lika hög risk att avlida och utveckla hjärt-kärlsjukdomar som personer med typ 2-diabetes, men sämre blodsockerkontroll och mycket högre risk att utveckla diabetisk retinopati. Detta visar på vikten av att särskilja LADA från typ 2-diabetes i klinisk praxis för att förbättra handläggningen av dessa patienter.

Vi observerade olika sjukdomsförlopp hos LADA-patienter när vi klassificerade dem efter deras nivåer av autoantikroppen GADA (glutaminsyradekarboxylas-antikropp). Jämfört med LADA-patienter med höga GADA-nivåer, har de med låga GADA-nivåer större sannolikhet att redan vid diabetesdiagnosen ha hjärt-kärlsjukdomar, att drabbas av återkommande hjärt-kärlhändelser och en högre risk att avlida. LADA-patienter med höga GADA-nivåer har å andra sidan sämre blodsockerkontroll och högre risk att drabbas av en första hjärt-kärlhändelse efter diabetesdiagnosen än de med låga GADA-nivåer. Många tycks också sakna adekvat behandling. För att förbättra behandlingen av LADA är det därför av vikt att även beakta autoantikroppsnivåerna.

Vilken ytterligare forskning behövs inom området?

Det finns många aspekter kring olika typer/undertyper av diabetes som förtjänar djupare undersökningar i framtiden. Till exempel behövs större framtida studier med längre uppföljningstid för att bekräfta de potentiellt olika sjukdomsförloppen hos LADA-patienter, klassificerade efter autoimmunitet, för att undersöka hur kliniska egenskaper som blodsockernivåer, blodtryck och lipidprofiler påverkar utvecklingen av komplikationer hos personer med LADA, samt för att utvärdera den optimala behandlingsstrategin för LADA-patienter.

När det gäller riskfaktorer för uppkomsten av diabetes behövs framtida studier för att undersöka undertyper av diabetes som inte täcks av denna avhandling, såsom typ 1-diabetes med debut i vuxen ålder och tidigt debuterande typ 2-diabetes.

Länk till avhandlingen

Följ disputationen i Zoom