Publicerad: 2017-04-10 07:22 | Uppdaterad: 2017-04-24 13:10

Nu laddar Stockholm för March for Science

Hallå där, Cissi Askwall, generalsekreterare för Vetenskap & Allmänhet som samordnar March for Science den 22 april. Ett trettiotal organisationer stödjer March for Science i Sverige, däribland Karolinska Institutet. Vad handlar manifestationen om?

– Det är en manifestation för vetenskap och för fakta. Det är viktigt att komma ihåg att det inte är en demonstration mot vissa makthavare och så kallade alternativa fakta, säger Cissi Askwall.

Målen för March for Science är att visa på vikten av öppenhet i forskning, kritiskt tänkande, ett vetenskapligt angreppssätt och källkritik. Men också vikten av dialog kring forskning, och hur den kan användas, och att politiker ska få tillgång till och använda sig av evidensbaserad vetenskap.

– Här i Sverige kommer marschen att gå i Stockholm, Göteborg, Uppsala och Umeå. Ser man till hela världen så kommer March for Science gå i cirka 500 städer.

Studenter på Karolinska Institutet var tidiga att haka på det globala initiativet.

– De har varit eldsjälar i vår grupp redan från start och det är också väldigt roligt att KI stödjer March for Science, säger Cissi Askwall.

March for Science den 22 aprilVar kommer marschen gå i Stockholm?

– Vi startar på Mariatorget klockan tolv på dagen och går sedan till Medborgarplatsen där det kommer hållas tal av företrädare för vetenskapen. Vi kommer också ha artister och opinionsbildare på scenen.

Den som vill anmäla sig kan hitta eventet på Facebook March for Science, Stockholm.