Publicerad: 2013-10-14 00:00 | Uppdaterad: 2024-04-23 16:22

Nu är Aula Medica invigd

[Nyhet 2013-10-14] Sex år efter Familjen Erling-Perssons stiftelses donation på 350 miljoner kronor, som gjorde bygget av Aula Medica möjligt, invigdes aulan den 11 oktober.

Inför ett fullsatt auditorium och efter ett digert invigningsprogram räckte stiftelsens ordförande, Stefan Persson, symboliskt över Aula Medicas nyckel till rektor Anders Hamsten.

– Nyckeln till framgång är att veta om de egenskaper som gör oss unika. Karolinska Institutet är ett av Sveriges starkaste varumärken med forskning i världsklass och min önskan var att ge universitetet ett unikt drag - en mötesplats för spännande kreativa möten och händelser, sa Stefan Persson.

Prinsessan Christina, fru Magnuson, förklarade Aula Medica invigd samtidigt som aulans vackra ljusspel började skimra i olika färger.

I sitt tal berättade hon hur glädjande högtidligt det kändes att få vara med och inviga byggnaden.

– Aula Medica är Karolinska Institutets främsta mötespunkt och en del av den enorma förändringsfas som pågår i stadsdelen. När jag växte upp var detta ren landsbygd som under min livstid förändrats enormt med motorvägar, näringsliv, sjukvård, innovationer och forskning, sa prinsessan Christina.

Hon framhöll att Aula Medica var en av de goda följderna av Karolinska Institutets fundraisingkampanj Genombrott för livet, där hon var kampanjordförande, och tackade medarbetarna runt kommittén som drivit arbetet framåt.

Hon avslutade med att säga att Aula Medica kan bli en tydlig påminnelse och betydelsefull symbol för forskning som pågår i det fördolda men som blir tydlig i framtiden.

Kvällen kryddades med underhållning av bland andra Sofia Vokalensemble, högteknologisk och luftakrobatisk akrobatik, trumpetfanfarer och operasång. Karolinska Institutets egen professor, Fredrik Ullén, invigde aulans nya Steinwayflygel med ett stycke av Franz Liszt. Åhörarna fick också ta del av världens aulors arkitekturhistoria.

Rektor Anders Hamsten beskrev Aula Medica som uttrycksfull, solitär och kompromisslös, överblickande Karolinska universitetssjukhuset och Gammelgården med Tiondeladan.

– Aula Medica framhäver universitetets närvaro tydligt och blir en ändamålsenlig plats för både fest och vetenskap med inspirerande diskussioner där vetenskapliga paradigm diskuteras och utmanas. En generös gåva gjorde detta till verklighet, sa Anders Hamsten.

Han målade upp framtidsbilden av KI och Hagastaden, med världens modernaste universitetssjukhus och Biomedicum, världens största och bäst utrustade forskningslaboratorium - nära till patienterna och för människors hälsa. Anders Hamsten tackade också alla som bidragit till byggandet av Aula Medica.

Text: Helena Mayer