Publicerad: 2016-06-17 08:46 | Uppdaterad: 2016-06-20 15:13

Nördig tv-serie belönad med Torsten Wiesel-pris

Torsten Wiesel sunlight award 2016. Photo: Warner Bros

The Big Bang Theory är inte bara underhållning – utan också en tv-serie som tar vetenskap på stort allvar och ökar allmänhetens intresse för forskning. Det menar Sveriges unga akademi som under våren gav den amerikanska tv-serien utmärkelsen The Torsten Wiesel Midnight Sun Award.

The Big Bang Theory handlar om en grupp vänner, där flera är forskare vid Caltech i Kalifornien. En av rollerna spelas av Mayim Bialik, som vid sidan av skådespelarkarriären också är doktor i neurovetenskap.

– Det som är roligt med The Big Bang Theory att den tar vetenskap på stort allvar – de har en noggrann faktakoll, säger Christian Broberger, docent i neurovetenskap vid Karolinska Institutet och juryledamot i priskommittén hos Sveriges unga akademi. De är duktiga på att snabbt ta in nya upptäckter och de följer med i den vetenskapliga utvecklingen. Vår tanke är att serien, med sitt stora genomslag, har fört upp vetenskap på agendan på ett lättsamt sätt för en ny publik.

Tv-serien är också den första mottagaren av The Torsten Wiesel Midnight Sun Award. Priset instiftades i samband med Nobelpristagaren och neurofysiologen Wiesels 90-årsdag 2014. Det delas ut till personer eller organisationer som gjort extraordinära insatser för att förklara eller sätta ljus på vetenskapen.

Torsten Wiesel själv är vetenskaplig beskyddare för Sveriges unga akademi och var på plats vid prisutdelningen i maj för att överlämna ett konstverk till tv-seriens vetenskapliga faktagranskare, professor David Salzberg, partikelfysiker vid University of California i Los Angeles.

Salzberg ansvarar också för den kultförklarade white board som syns i serien, där olika formler – alltid korrekta – finns uppskrivna.

– Fysiker skickar gärna sina senaste upptäckter till Salzberg och ber att han ska skriva dem på den vita tavlan. Det har blivit lite status att synas där. När Stephen Hawking kom med en av sina senaste stora teorier så var en del i lanseringen att synas i The Big Bang Theory, säger Christian Broberger.

Text: Sofia Stridsman

Foto: Warner Bros

Fotnot: Femårsjubilerande Sveriges unga akademi är ett tvärvetenskapligt forum bildat på initiativ av Kungl. Vetenskapsakademien.