Publicerad: 2015-08-31 12:22 | Uppdaterad: 2015-08-31 16:23

Neurodegeneration på agendan under Mayo-KI Scientific Research Meeting

Den 10 och 11 september är det den 21:a årliga Mayo-KI Scientific Research Meeting, denna gång i Sverige. NVS är starkt representerad med en workshop i neurodegeneration, forskningspresentationer vid Centrum för Alzheimerforskning och Aging Research Center samt en posterpresentation i Aula Medica.

Program för temat neurodegeneration under Mayo-KI Scientific Research Meeting.

Workshop i neurodegeneration

10 september kl. 13:00-17:00
Aula Medica, rum 507

I workshopen presenterar framstående och inspirerande forskare det senaste inom KI:s och Mayoklinikens världsledande forskning inom området. Teman som tas upp är bland andra Inflammation i Alzheimers sjukdom och Senaste utvecklingen inom imaging-biomarkörer och tidig diagnos av Alzheimers sjukdom. Workshopen avslutas med paneldiskussion.

Posterpresentation neurodegeneration

10 september, kl. 18:15-21:00
Aula Medicas lobby

Posterpresentationen ger en snabb överblick över det senaste inom framstående, internationell forskning inom området. Här kan en strosa i sin egen takt, uppdatera sig om pågående forskning och hitta möjligheter till samverkan.

Besök med forskningspresentationer (Site visit) vid Centrum för Alzheimerforskning och Aging Research Center

11 september
Centrum för Alzheimer forskning kl. 9:00-11:00
Aging Research Center kl. 14:00-16:00

Forskarna bakom världsledande forskning inom demens presenterar sitt arbete och tankar om forskningens fortsatta inriktning. Här finns även möjlighet att hitta nya samarbetspartners bland föreläsare eller andra deltagare.

Medverka i programmet

Ta chansen att berätta om ditt arbete genom att medverka vid forskningspresentationerna (Novum och ARC) och/eller posterpresentationen i Aula Medica.

Anmäl ditt intresse för att delta i posterpresentationen här!

Anmäl ditt intresse för "Besök med forskningspresentation vid Centrum för Alzheimerforskning" här!

Anmäl ditt intresse för "Besök med forskningspresentation vid Aging Research Center" här!

Om konferensen

Konferensens hemsida

Konferensen är en del av den strategiska samarbetsplattformen mellan Mayo Clinic (MC) och Karolinska Institutet (KI) om utbildning, administration, forskning och innovation. Lär av framgångsrika utbyten och excellent samarbete mellan KI och MC. Konferensen organiseras i samarbete med Karolinska universitetssjukhuset.