Publicerad: 2011-12-30 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:32

När blåsan inte håller tätt

[PRESSINBJUDAN 2011-06-01] Närmare en miljon svenskar lider av någon form av urininkontinens - både barn och vuxna. Orsakerna till problemen är många och forskning pågår för fullt för att hitta förklaringar och nya sätt att lindra och bota. Den 8-11 juni möts världsledande forskare inom området i samband med ett vetenskapligt symposium i Stockholm, där Karolinska Institutet står värd.

Syftet med symposiet "Urinary incontinence - from basic science to clinical practice" är att laboratorieforskare och kliniska forskare ska få möjlighet att träffas och utbyta kunskap. Journalister hälsas välkomna att lyssna på samtliga eller utvalda föredrag (på engelska). Möjlighet finns att ordna intervjuer med forskare, vårdpersonal och patienter. Föranmälan krävs, men kan göras med kort varsel.

Ur programmet 8-11 juni:

• Diagnos och hjälp för sängvätande barn
  • Botox inom urologin - mekanismer och klinisk användning
  • Neurologiska orsaker till läckande urinblåsa

Lördag 11 juni - populärvetenskap och paneldebatt:

• Föredrag hålls på svenska för patienter och allmänhet (kl.10.30-11)
  • Debatt på temat "Kommer det någonsin gå att bota inkontinens?" (kl.11-12)

Arrangörer är de EU-finansierade forskningsnätverken Combating Incontinence (INComb) och Training Urology Scientists (TRUST) i samarbete med yrkesorganisationerna European Association of Urology (EAU) och Svenska Enuresakademien (SEA). INComb koordineras av forskare vid Karolinska Institutet.

Tid och plats:

Onsdag 8 juni till lördag 11 juni 2011, van der Nootska Palatset, S:t Paulsgatan 21, Stockholm.

För anmälan och ytterligare frågor, kontakta: