Publicerad: 2019-06-26 11:53 | Uppdaterad: 2019-06-26 11:53

Möt forskare från MMK i Almedalen 2019

Almedalen, Visby

Almedalsveckan i Visby pågår mellan den 30 juni och 7 juli 2019. Från Institutionen för molekylär medicin och kirurgi deltar i år forskarna Richard Rosenquist Brandell, Anna Wedell och Kerstin Brismar.

Richard Rosenquist Brandell är professor i klinisk genetik vid Karolinska Institutet samt överläkare i klinisk genetik vid Karolinska Universitetssjukhuset

Anna Wedell är professor  i medicinsk genetik vid Karolinska Institutet samt överläkare och funktionsområdeschef för Centrum för medfödda metabola sjukdomar vid Karolinska Universitetssjukhuset

Kerstin Brismar professor i diabetesforskning vid Karolinska Institutet

DNA-test och diagnostik - vad vill vi veta och vem ska få veta?

Måndag 1 juli kl 09:00 - 10:15, Creperie & Logi, Strykjärnshuset, Wallers Plats 3

Kunskapen om vår arvsmassa ökar snabbt. Vi lär oss allt mer om hur denna kunskap kan användas för att förebygga sjukdom och utveckla behandlingar. Samtidigt väcks en rad etiska frågor, exempelvis om genetisk integritet och rätten att inte veta.

Medverkar gör bland andra Richard Rosenquist Brandell, professor i klinisk genetik, Karolinska institutet

Arrangör: Statens medicinsk-etiska råd (Smer), Kommittén för teknologisk innovation och etik (KOMET)

Cancerprevention och etik. Canceröverlevare - men sen då?

Måndag 1 juli kl 17:00 - 18:50, Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34, Teatern

40 procent av cancer kan förebyggas. Men varför ser vi så få kampanjer? Och varför dröjer HPV-vaccinering för pojkar, liksom screening för tarmcancer och gynekologisk cancer? Hur går det efter en cancerbehandling med rehabilitering, ekonomi, karriär och sexliv? Skyddsnätet har alldeles för stora hål.

Medverkande bl.a. Richard Rosenquist Brandell, professor i klinisk genetik, Karolinska Institutet

Arrangör: Nätverket mot cancer, Doktorn.com

Precisionsmedicin. Dags för Sverige att ta steget på riktigt?

Tisdag 2 juli kl 14:00 - 15:30, D-huset, Uppsala universitet, Kaserngatan 1, bv

De teknologiska framsteg som möjliggör individanpassade diagnostik och behandling ställer också höga krav på sjukvården och samhället i stort. Vågar Sverige/våra beslutsfattare ta de steg som krävs för att transformera vår sjukvård till denna nya verklighet?

Medverkar gör bland andra Richard Rosenquist Brandell professor i klinisk genetik vid Karolinska institutet.

Arrangör: Uppsala universitet, Forska!Sverige

Hur ska fler få individanpassad cancerbehandling? livepoddinspelning

Tisdag 2 juli kl 17:00 - 18:00

Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan 2, sal Viklau

Teknisk utveckling inom genkartläggning möjliggör idag individanpassad läkemedelsbehandling inom bland annat cancervården. Hur kan gentester ge bättre behandling och hur ska fler få tillgång till dem?

Medverkande: Richard Rosenquist Brandell, professor, Karolinska Institutet samt Cecilia Odlind och Andreas Andersson, programledare, Medicinvetarna

Arrangör: Karolinska Institutet

Precisionsmedicin – är sjukvård och patienter förberedda?

Onsdag 3 juli 2019 kl 13:00 - 14:00, Hästgatan 2, Bayers seminarielokal

Dagens läkemedel blir alltmer specifika och precisa i sin verkningsmekanism. Med mer specifika läkemedel behövs mer exakta och bredare diagnostiska verktyg. Hur väl förberedda är vi i Sverige för detta paradigmskifte?

Arrangör: Bayer Sverige

Måste jag tvingas flytta för att få min rätt till sjukvård tillgodosedd?

Onsdag 3 juli 2019 14:00 - 15:00, Scenen Specksrum 7

Svensk sjukvård har en bristande förmåga att erbjuda en jämlik och jämställd vård. Skillnader som riskerar att bli ännu tydligare vid ovanliga diagnoser, där kunskapen är mer fragmenterad. Hur kan vi se till att alla får tillgång till den vård de behöver på ett jämlikt sätt?

Medverkar gör bland andra Richard Rosenquist Brandell och Anna Wedell, professorer vid Karolinska institutet.

Arrangör: Roche AB, Riksförbundet Sällsynta diagnoser

Varför lämnas personer med typ 2-diabetes vind för våg?

Torsdag 4 juli 2019 10:30 - 11:15, Strandvägen 4.4

Vården av personer med typ 2-diabetes är i dag inte i närheten av att nå upp till de målnivåer som Socialstyrelsen slagit fast. Det finns heller inte några tecken på rejäla ambitionshöjningar i regionerna.

Medverkar gör bland andra Kerstin Brismar, professor vid Karolinska institutet.

Arrangör: Netdoktor, Storstockholms Diabetesförening, Diabetesorganisationen i Sverige, Boehringer Ingelheim, Astra Zeneca