Publicerad: 2014-09-15 12:42 | Uppdaterad: 2014-09-15 15:15

MOOC-premiären: "Det blir en hög intensitet i kursen direkt"

Intresset var stort när startskottet gick för Karolinska Institutets två första MOOCs (massive open online courses) den 9 september. Totalt var över 50 000 deltagare anmälda till de båda kurserna.

Anne H Berman, kursledare för Behavioral Medicine: A Key to Better Health, är nöjd med kursstarten:

– Det var väldigt spännande att se att människor från hela världen är med. Deltagarna är aktiva och börjar ställa frågor i diskussionforumet.

Andreas Montelius, kursledare för Explore Statistics with R, har under flera år gett distanskurser på en annan plattform. Han känner igen många saker när han jämför MOOC-kurser med vanliga distanskurser.

– Deltagarna bidrar till att höja kvaliteten på upplevelsen. När kursen är så fruktansvärt stor som den här får man in mycket mer hjälp av deltagarna än man kan få vanligtvis. Det blir en hög intensitet i kursen direkt.

När flera tusen deltagare satte tänderna i de första övningarna var det spännande för kursledningarna att följa hur det gick för dem. Stundtals var det stressigt att hinna svara på alla frågor. När tusentals ögon läser visar det sig snabbt om det finns oklarheter i någon formulering.

– Vi måste tänka några steg till i MOOC:en för att vara övertydliga. Eftersom vi inte finns på plats är det inte lika lätt för studenterna att ställa frågor om något är oklart, säger Anne Berman.

Karolinska Institutet är först i Sverige med att kunna erbjuda MOOC. Kurserna ges genom det internationella samarbetet edX. Syftet är att med en gemensam plattform erbjuda kostnadsfri, öppen webbutbildning av hög kvalitet. I dag ingår 36 universitet i den icke-vinstdrivande koncernen.

Text: Karin Söderlund Leifler

Läs mer om MOOC på Karolinska Institutet.

Karolinska Institutets fyra första kurser inom edX:

• I Explore Statistics with R får deltagarna lära sig statistisk programmering i verktyget "R". Kunskaperna kan användas för att räkna på och visualisera hälsorelaterade data från fritt tillgängliga källor.
  • I Behavioral Medicine: A Key to Better Health lär sig deltagarna hur man kan förändra sitt eget och andras beteende i vardagen genom att använda grundläggande koncept i beteendemedicin och med hjälp av en virtuell patient.
  • Senare i år ges kurserna An introduction to Global Health och Pragmatic Randomized Controlled Trials in Health Care.