Publicerad: 2016-02-18 10:32 | Uppdaterad: 2016-02-18 10:56

Ministerbesök ska öka samarbetet med Indonesien

Muhammad Nasir, Indonesiens forsknings- och utbildningsminister och Maria Masucci, vicerektor för internationella frågor vid KI. Foto: Ulf Sirborn

Muhammad Nasir, Indonesiens forsknings- och utbildningsminister, besöker i dag Karolinska Institutet. Ministern är i Sverige på en artighetsvisit, där han ska skriva ett så kallat Letter of Intent med det svenska utbildningsdepartementet om att öka ländernas samarbete inom forskning och utbildning.

Med sig till KI har Muhammad Nasir bland andra Indonesiens ambassadör i Sverige och Sveriges ambassadör i Jakarta. Huvudvärd för besöket är Maria Masucci, vicerektor vid KI för internationella frågor.

– Vi ser att den vetenskapliga världen blir mer och mer internationell, så vi är måna om att etablera kontakter med andra universitet och andra länder. På det viset vill vi främja mobiliteten, både in till och ut från KI, säger Maria Masucci.

Vid besöket deltar också prodekan Gunnar Nilsson och två av Karolinska Institutets dekaner; Hans-Gustaf Ljunggren och Anders Gustafsson. Den besökande delegationen kommer att få en översiktlig presentation av KI:s verksamhet.

Karolinska Institutet har sedan några månader tillbaka ett samarbete med den indonesiska utbildningsfonden LPDP. I höstas undertecknades ett så kallat Memorandum of Understanding som slog fast att fonden och KI tillsammans ska undersöka och utveckla olika samarbetsformer, och att LPDP kommer att stötta masterstudenter och doktorander som vill studera vid Karolinska Institutet. I år har 45 indonesiska studenter sökt till KI:s mastersprogram, att jämföra med 16 förra året. Ledningen hoppas att ministerbesöket på sikt kan få den siffran att öka ytterligare och samtidigt öppna vägar för ökat samarbete inom doktorandutbildning och forskning.

- Indonesien är Sydöstasiens största ekonomi och har haft en hög tillväxt under det senaste årtiondet. Det finns ett stort intresse för internationella relationer som skall främja utveckling inom utbildning och forskning, särskilt inom teknik och den biomedicinska sektorn. Vi ser mycket positivt på detta, säger Maria Masucci.

Text: Lisa Kirsebom