Publicerad: 2014-02-27 12:39 | Uppdaterad: 2014-11-26 09:23

Medierapportering om Ugandas anti-homolagar

Som stöd för landets nya anti-homolagar hänvisar Ugandas president Yoweri Museveni till en svensk forskningsstudie. Men forskarna vid Karolinska Institutet som står bakom studien anser att Museveni missförstått och missbrukat forskarnas resultat för en ”icke-demokratisk lagstiftning”.

­– Det är inget nytt att diktaturer eller olika ledare använder forskningsresultat på ett felaktigt sätt, vi har sett det tidigare i historien, säger professor Paul Lichtenstein, en av forskarna bakom studien, i ett inslag i Aktuellt 26/2.

Se inslaget här (cirka fyra minuter in i sändningen).

Professor Niklas Långström, en annan av forskarna bakom studien, menar att presidenten helt misstolkat forskningsresultaten.

– Jag är förskräckt över att man använder forskningsresultat för att försvara bestraffning av homosexuella, säger Niklas Långström till SVT Nyheter.

Läs hans uttalanden här.

KI har sedan mer än 15 år haft ett mycket aktivt samarbete med Makerere University i Uganda med utbyte av studenter, lärare och forskare samt en gemensam forskarutbildning. Samarbetet finansieras till stor del av bidrag från Sida.

– Ugandas President har nu skrivit under en lag mot homosexualitet vilket KI djupt beklagar. Vi är dock angelägna om ett fortsatt akademiskt samarbete med Makerere University för att fortsätta att bidra till en positiv utveckling inom regionen, och vi utgår från att biståndsstödet för universitetssamarbete med Uganda kvarstår, säger prorektor Kerstin Tham vid Karolinska Institutet.