Publicerad: 2024-03-06 08:01 | Uppdaterad: 2024-03-06 08:14

Medicinska enheten Åldrande på Karolinska Huddinge har certifierats i demensvård

Drottning Silvia omgiven av medarbetare vid ME Åldrande samt Aida Hadžialić (S), finansregionråd i Stockholm.
Medicinska enheten Åldrande vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge blev certifierade i demensvård den 22 februari under överseende av drottning Silvia. Foto: Yanan Li, Silviahemmet.

Drottning Silvia närvarade vid certifieringen som ägde rum på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge den 22 februari. Certifieringen var möjlig tack vare att alla 180 anställda vid enheten genomgått utbildning i demensvård (Silviautbildningen).

Drottning Silvia och medarbetare från Karolinska sjukhuset i Huddinge.
Drottning Silvia med verksamhetschef ME Åldrande Martin Annetorp, temachefen vid Tema Inflammation och Åldrande på Karolinska Universitetssjukhuset Carina Metzner samt Therese Johansson verksamhetschef omvårdnadsområde Åldrande, Tema Inflammation och Åldrande på Karolinska Universitetssjukhuset. Foto: Yanan Li, Silviahemmet.

Utbildningen har skett på plats i Huddinge med personal från Silviahemmet, i samarbete med NVS. NVS temaprefekt Dorota Religa, avdelningen för klinisk geriatrik, var med i egenskap av överläkare vid enheten, där flera andra från institutionen också har sina förenade anställningar.

NVS är även i hög grad involverad i KI:s magisterutbildning i demensvård för arbets- och fysioterapeuter (60 hp, distans) samt magisterutbildning i demensvård för läkare (60 hp, distans) - se länkar under relaterat.

Drottning Silvia på rundvandring i sjukhuset. Gåendes i sjukshuskorridoren omgiven av medarbetare från sjukhuset.
Drottning Silvia på rundvandring i sjukhuset. Foto: Yanan Li, Silviahemmet.

Dorota Religa Professor/Överläkare