Publicerad: 2017-05-09 09:00 | Uppdaterad: 2017-05-09 09:15

Maria Lindskog ny docent i neurovetenskap

I slutet av april antogs Maria Lindskog som docent i neurovetenskap vid KI:s institution för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle.

– Det känns bra, docenturen är ju som ett kvitto från KI på min kompetens inom forskning, undervisning och utåtriktad verksamhet, säger Maria Lindskog.

I sin forskning fokuserar hon övergripande på synapser (som är kopplingen mellan nervceller) och deras förmåga att förändras, detta för att förstå mekanismerna bakom beteenden och känslor. Synapsernas styrka är oerhört väl reglerad, både av nervcellerna själva och av stödjeceller: astrocyter.

Forskarna vet dock fortfarande väldigt lite om interaktionen mellan astrocyter och nervceller, men vid många av de sjukdomar som drabbar hjärnan tycks det vara astrocyternas förmåga att reglera nervcellskopplingarna som ej fungerar som den ska.

Läs mer om Maria Lindskog och hennes forskning här.