Publicerad: 2017-02-08 10:18 | Uppdaterad: 2017-02-08 14:09

Maria Kugelberg ny adjungerad professor på Karolinska Institutet

Maria Kugelberg är ögonläkare på S:t Eriks Ögonsjukhus och forskar sedan 15 år inom området katarakt. Nu har hon fått förordnande som adjungerad professor i oftalmologi vid sektionen för ögon och syn.

Maria Kugelberg är utbildad ögonläkare och doktorerade på Karolinska Institutet 2004 med avhandlingen Prevention of complications in pediatric cataract surgery. År 2009 blev hon docent i oftalmologi och sedan några år tillbaka är hon forskargruppsledare för forskargrupp Katarakt. Hennes huvudsakliga forskningsområde är oftalmologi och närmare bestämt forskning om katarakt, barnoftalmologi och glaukom.

Adjungeringens omfattning är tjugo procent av en heltid. Maria kommer att kombinera sin tjänst med fortstatt arbete hos sin huvudarbetsgivare S:t Eriks Ögonsjukus.