Publicerad: 2017-10-09 20:10 | Uppdaterad: 2017-10-10 17:35

Maria Kasper tilldelas Gold Award av LEO Foundation

Maria Kasper, forskare på institutionen för biovetenskaper och näringslära vid Karolinska Institutet, tilldelas LEO Foundation Gold Award 2017 på 1 miljoner danska kronor. Hon belönas för sina exceptionella framsteg inom dermatologisk forskning.

Maria KasperLEO Foundation Gold Award tilldelas unga forskare vars arbete på ett utomordentligt sätt bidrar till medicinsk forskning. Stiftelsens ordförande säger att Maria Kaspers forskning har ökat förståelsen för hudsjukdomar och att hennes forskning kan leda till förbättrade behandlingar.

– Mina vänner kallar mig ofta "hudnörd" eftersom jag älskar allt om hud. Därför är det en sådan lycka och stor ära att jag får detta prestigefulla pris, säger Maria Kasper i en artikel på webbplatsen för LEO Foundation.