Publicerad: 2024-01-29 10:47 | Uppdaterad: 2024-01-29 10:47

Luftvägssjukdomar under barndomen: vad beror det på och hur går det sen?

Astma och cystisk fibros är sjukdomar som påverkar lungorna hos både barn och vuxna. Tidigare forskning har visat att genetiska och miljömässiga faktorer under graviditet och tidig barndom kan bidra till hur barn och unga vuxna påverkas av dessa lungsjukdomar.

Emma Caffrey Osvald vid Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, har i sina doktorandstudier sökt nya faktorer som kan påverka utveckling och utfall av astma och cystisk fibros. I sina fyra studier använde Emma data från en klinisk kohort och nationella hälso- och demografiska register samt ett kvalitetsregister över personer födda i Sverige för att belysa möjliga faktorer som kan påverka förloppet av astma och cystisk fibros. Hennes förhoppning är att de nya insikterna kan komma till nytta för att utforma kliniska riktlinjer och policys för förebyggande och hantering av luftvägssjukdomar hos barn och unga vuxna.

Varför blev du intresserad av det här ämnet?

– Jag har velat lära mig mer epidemiologi ända sedan jag gjorde ett projekt som medicinstudent, och mina doktorandprojekt har gett mig, som lungläkare för barn möjligheten att studera faktorer som påverkar utveckling och utfall för barn och unga vuxna med luftvägssjukdomar. Astma och cystisk fibros är två kroniska sjukdomar som vi stöter på till vardags på kliniken, och för mig har det varit mycket intressant att använda både kliniska data och nationella registerdata samt olika statistiska metoder för att fördjupa förståelsen av dessa sjukdomar.

Vad tycker du bör göras i framtida forskning?

– För min framtida forskning kommer jag nog att fortsätta intressera mig för både bakomliggande faktorer och att se på hur det går för dem med luftvägssjukdomar under barndomen. Jag tror att framtidens registerbaserade forskning kommer att kombinera kliniska data med registerdata. Det finns mer att utforska när det gäller riskfaktorer för akuta luftvägssjukdomar som svår lunginflammation och empyem, men även att undersöka hur det går för dem med astma och cystisk fibros, till exempel om de också får andra sjukdomar eller vilken utbildningsnivå de når.

Avhandling

Appeasing the wheezing: determinants and outcomes of respiratory disease in childhood.

Emma Caffrey Osvald. Karolinska Institutet (2024), ISBN: 978-91-8017-224-0