Publicerad: 2024-09-02 16:51 | Uppdaterad: 2024-09-03 08:58

Lisette Farias Vera – ny junior akademisk ledare för WISE

Porträtt av Lisette Farias Vera, biträdande lektor och docent vid avdelningen för arbetsterapi, NVS.
Lisette Farias Vera, biträdande lektor och docent vid avdelningen för arbetsterapi, NVS. Foto: Privat.

Lisette Farias Vera, biträdande lektor och docent vid avdelningen för arbetsterapi, har blivit utsedd till ny junior akademisk ledare för WISE.

Kan du berätta lite kort om WISE?

– WISE (Women in Science and Education) är ett nätverk som följer KI:s Strategi 2030, som bland annat syftar till att säkerställa lika villkor och karriärvägar för alla anställda. Nätverket skapades för att stärka KI:s strategi genom att konsolidera kvalifikationsmöjligheter för kvinnor som söker en karriär inom vetenskap och utbildning. Detta är alltså ett nätverk för alla som identifierar sig som kvinna/kvinnlig junior och senior forskare och lärare. Anmäl dig här för att få meddelanden om kommande evenemang.

Vad innebär denna roll? Vad kommer du att göra?

– Som junior akademisk ledare kommer jag att arbeta nära den seniora akademiska ledaren för att organisera kunskapsutbytesevenemang och karriärrelaterade resurser för att samla KI:s kvinnliga forskare och tillgodose deras karriärbehov. Jag kommer att fokusera på att öka medvetenheten inom KI om medlemmarnas behov samt skapa lösningar genom att stödja medlemmarna i att utveckla sina färdigheter och forma de förutsättningar som kan hjälpa dem att sträva efter och uppnå sina akademiska mål.

Vad fick dig att söka uppdraget?

– Som kvinnlig och latinamerikansk forskare har jag följt den kraftfulla internationella och nationella evidensen om ojämlikhet mellan könen inom akademin och bevittnat de många hinder som kvinnor möter i sina karriärer. Dessa insikter har format mitt personliga liv och arbete. Till exempel har en av mina forskningslinjer fokuserat på att problematisera könsbinariteten och könskonstruktionen i yrkesbaserad forskning och undersöka könsskillnader i mödrars och fäders yrkesbalans samt den sociokulturella utformningen av mödrars arbete efter föräldraledighet. Jag känner mig mycket engagerad i att stödja meningsfullt kunskapsutbyte, problematisera karriärmöjligheter för kvinnliga forskare och arbeta lösningsorienterat för att möta deras karriärutmaningar samt föra fram bästa praxis inom KI.

Vad kan du bidra med? Har du erfarenhet av liknande nätverk?

– Jag har tidigare erfarenhet som vald styrelseledamot i ENOTHE (European Network for Occupational Therapy Teaching in Higher Education) under en period av sex år, och avslutade min mandatperiod i år. Min position på ENOTHE har gett mig insikt i hur nätverk fungerar. Under min tid på ENOTHE har jag försökt hitta sätt att förbättra samarbetet mellan medlemmar och att erbjuda möjligheter för medlemmar att koppla upp sig och lära av varandra. Jag har också varit medlem i andra nätverk, vilket också har gett mig en förståelse för vilka typer av förväntningar medlemmar kan ha på sina representanter.

Vad ser du mest fram emot i denna roll?

– Att engagera mig i diskussioner om jämställdhet med medlemmar från olika institutioner inom KI i syfte att identifiera potentiella utmaningar och undersöka deras grundorsaker. Mitt arbete är informerat av kritisk social teori, vilket innebär att jag ser fram emot att problematisera det som tas för givet eller “hur saker och ting är” inom akademin på KI. Jag är exalterad över att bidra till denna position genom att samla en mångfald av forskare för att identifiera nya sätt att tänka och lösa problem.

Lisette Farias Vera Biträdande Lektor