Publicerad: 2024-06-11 13:14 | Uppdaterad: 2024-06-11 13:14

LIME har en ny prefekt

Halvbild av Sabine Koch.
Sabine Koch Foto: privat

Efter att ha varit LIME:s tf prefekt i 4 månader har Sabine Koch nu blivit utsedd till ordinarie prefekt från och med den 1 juli 2024.

Första kvinnliga prefekten på LIME

Som den första kvinnan i rollen som prefekt på LIME tar professor Sabine Koch över rollen som Prefekt från och med den 1 juli 2024.

Från medicinsk informatik till hälsoinformatik

Sabine Koch har både en civilingenjörsexamen och doktorsexamen i medicinsk informatik från Ruprecht-Karls Universitetet i Heidelberg, Tyskland.

"Min första kontakt med området medicinsk informatik var år 1988. Fem år senare kombinerade jag medicinsk informatik med människa-dator interaktion och i och med att jag trivs med att arbeta inom detta tvärvetenskapliga område har jag gjort det sedan dess."

Strategisk professur

Sedan 2008 innehar Sabine den strategiska professuren i hälsoinformatik vid Karolinska Institutet och är chef för HIC, Centrum för Hälsoinformatik vid LIME, Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik.

Programdirektor

Från 2012 - 2016 var Sabine programdirektor för det internationella Masterprogrammet i Hälsoinformatik vilket är ett gemensamt program med Stockholms universitet och institutionen för Data- och Systemvetenskap.

Prefekt

Det är inte första gången som Sabine för LIME:s talan, hon var biträdande prefekt under åren 2014-2022 samt tf prefekt under rekryteringsprocessen 2023-2024.

Grattis Sabine och grattis LIME!

Lär känna LIME:s nya prefekt

Profile image