Publicerad: 2023-03-08 16:53 | Uppdaterad: 2023-04-25 15:31

Årets Fjärilspris 2023 tilldelas Professor Solvig Ekblad

Solvig Ekblad håller i en bukett och en tavla och har ett fjärilshalsband runt halsen.
Solvig Ekblad får årets fjärilspris. Foto: KSAM

Fjärilspriset är en utmärkelse för visat mod och engagemang i frågor gällande kvinnors hälsa, alkohol, narkotika och andra beroendeframkallande medel utifrån ett kvinnoperspektiv med utgångspunkt i KSAN:s stadgar.

Uppdatering:

Motivering

Årets Fjärilspris 2023 tilldelas Professor Solvig Ekblad för sin forskning och sitt uthålliga och långsiktiga arbete rörande utrikesfödda kvinnors hälsa och situation som nyanlända i Sverige.

Solvig har vigt sitt liv åt frågor som migration, socialmedicin och global psykisk hälsa och gjort stor inverkan för att synliggöra och stärka kvinnors rätt att må psykiskt bra i Sverige.

Solvig Ekblad nominerad

Professor Solvig Ekblad vid Institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME) är en av de nominerade till årets Fjärilspris.

Solvig leder forskargruppen Cultural Medicine vars forskning inkluderar bl a pre- och postmigrationsrelaterad stress och hälsa, utvärdering av interventioner (primär, sekundär och tertiär), teori- och metodutveckling. Ett exempel är forskningsprojektet "Cirkelträff i grupp för nyanlända kvinnor med barn – Att må psykiskt bra i Sverige".

Vid val av mottagare prioriteras de ideella insatserna och priset kommer att tilldelas prismottagaren i anslutning till KSAN:s årsmöte den 30 mars 2023.

Tidigare Fjärilspristagare

• 2022 Inga Pagréus
  • 2021 delades ej pris ut
  • 2020 H.M. Drottning Silvia
  • 2019 Eva Dozzi
  • 2018 Lotten Sunna
  • 2017 Fadime Ûcpinar
  • 2016 Helena Palojärvi
  • 2015 Lena Sjöberg
  • 2014 Susanna Alakoski
  • 2013 Lotta Zetterqvist
  • 2012 Meri Helena Forsberg
  • 2011 Newroz Zeynep Ötunc
  • 2010 delades ej pris ut
  • 2009 Therese Eriksson
  • 2008 Sofia Garad
  • 2007 Sonja Wallbom
  • 2006 Mona Göransson
  • 2005 Barbro Wester

KSAN

KSAN står för Kvinnoorganisationernas Samarbetsråd i Alkohol- och Narkotikafrågor. KSAN arbetar främst med förebyggande verksamhet och dess målgrupper utgörs av flickor och kvinnor i alla åldrar.

KSAN:s hemsida (länk)

Solvig Ekblad Anknuten till Forskning