Deltagare till studie sökes Lider du av klimakteriebesvär? Delta i en forskningsstudie

Vi vill ta reda på om bioidentiskt progesteron är lika säkert som den behandling som är standardbehandling idag. Vi vill också jämföra skillnader vad gäller mående, livskvalitet och fysiska parametrar mellan de olika behandlingarna. Syftet är att fler kvinnor ska få tillgång till god och säker behandling och att kunskapsläget ska förbättras.

Äldre kvinna med sitt vuxna barnbarn går på hike i skogen.
Getty Images Foto: N/A,Getty Images

Kort om studien

Probes är en studie där vi jämför två olika behandlingar mot klimaktariebesvär. Studien pågår i 12 månader. Vi vill undersöka om bioidentiskt progesteron är lika säkert som nuvarande standardbehandling. Behandlingen utgörs av två kapslar om dagen: östrogen + antingen gestagen eller bioidentiskt progesteron. Det är en stor dubbelblind studie som utförs på Karolinska sjukhuset i Solna, men också på Danderyd Sjukhus och Uppsala Akademiska sjukhus.

Innan studiestart genomgår man en undersökning med provtagning för att säkerställa att man inte har några medicinska tillstånd som gör det olämpligt att vara med. Man får också göra mammografiundersökning och en gynekologisk undersökning.

Som deltagare blir man noga uppföljd, man får komma på läkarbesök både före och efter, och så får man träffa forskningsbarnmorskor under studietiden. Man får återkoppla hur man mår under behandlingen och om man har frågor så får man en kontaktperson. Det är gratis att vara med och det utgår en viss ersättning.

Vem kan anmäla sig?

• Kvinnor mellan 45-60 år.
  • Det ska ha gått ett år sedan senaste mens.
  • Du ska ha besvär av klimakteriet såsom:
    • vallningar
    • störd sömn
    • humörpåverkan
  • Du får lov att ha regelbunden medicinering mot hypotyreos, astma, typ två diabetes och högt blodtryck.
  • Om du redan använder hormonbehandling men vill vara med behöver du ta en paus före behandlingsstart.

Liselott Blomberg - Forskningssköterska, PROBES
kvinnohalsan.kk.karolinska@regionstockholm.se

Hantering av personuppgifter

All hantering av personuppgifterna i projektet sker i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Ansvarig för dina personuppgifter är Karolinska Institutet. Dataskyddsombud nås på dataskyddsombud@ki.se. Data kommer att analyseras på gruppnivå, hanteras konfidentiellt och kommer att lagras på en säker databas på Karolinska Institutet. Du kan när som helst avbryta ditt deltagande.