Publicerad: 2010-09-02 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:22

Ledande forskare och mentor tilldelas Guldmedalj

[PRESSMEDDELANDE 2010-09-02] En av vår tids mest framstående forskare, den amerikanske Nobelpristagaren Paul Greengard, får Karolinska Institutets guldmedalj, som delas ut under jubileumsåret 2010 då universitetet fyller 200 år. Professor Greengard får medaljen för sin forskning, som ökat förståelsen för neurologiska och psykiska sjukdomar, och för sitt samarbete med Karolinska Institutet i över 40 år.

Hans nyskapande forskning, som har avslöjat en rad mekanismer bakom neurologiska och psykiska sjukdomar, har inspirerat flera generationer av forskare vid Karolinska Institutet.

- Professor Greengard har talat vid många av våra symposier och samarbetat med och varit mentor åt många av våra forskare. Hans betydelse kan inte överskattas, säger Harriet Wallberg-Henriksson, rektor vid Karolinska Institutet.

Paul Greengard innehar Vincent Astors professur och är chef för laboratoriet för molekylär- och cellulär neurovetenskap vid Rockefeller University i New York. Han fick år 2000 Nobelpriset i fysiologi eller medicin för sina upptäckter av hur hjärnceller kommunicerar med varandra och kan påverkas. Detta har i sin tur lett till utvecklingen av nya läkemedel och behandlingar mot Alzheimers sjukdom, schizofreni och depression.

- Det viktigaste Paul Greengard upptäckte var att kommunikationen eller signaleringen mellan nervcellerna i hjärnan skedde genom en kemisk reaktion, så kallad proteinfosfolyrering. Det innebär att fosfatgrupper kopplas på eller av proteiner med följd att dessa förändras, både till form och funktion. I och med denna upptäckt kan läkemedel tas fram som påverkar fosforyleringen och därmed funktioner i olika nervceller, säger Harriet Wallberg-Henriksson.

Guldmedaljen delas ut den 23 september 2010, i samband med Karolinska Institutets internationella jubileumshögtid som äger rum i den svenska USA-ambassadörens residens i Washington DC.

Hämta bilder för press och teve:

För ytterligare information, kontakta: