Publicerad: 2016-09-02 14:42 | Uppdaterad: 2016-09-03 10:04

Lars Leijonborg avgår som styrelseordförande för Karolinska Institutet

Lars Leijonborg avgår som styrelseordförande för Karolinska Institutet, det meddelade han på fredagen.

– Jag har i dag meddelat högskole- och forskningsminister Helene Hellmark Knutsson att jag vill sluta som ordförande i styrelsen för Karolinska Institutet. Min mandatperiod löper ut om åtta månader, den 30 april, men jag bedömer att det är bäst att ett skifte på ordförandeposten sker redan i höst.

Det säger Lars Leijonborg i ett skriftligt uttalande.

Han säger vidare:

– Styrelsen fattade i våras ett antal beslut som var viktiga för att lägga grunden för en nystart för KI efter Macchiarini-affären (en extern granskning under ledning av Sten Heckscher, nya ledningspersoner, förstärkt internrevision med mera). På måndag presenteras den utredning som gjorts om KI:s hantering av Macchiarini-fallet. Det känns som ett naturligt tillfälle att lämna över stafettpinnen till någon annan.

– Det behov av kontinuitet på ordförandeposten som fanns då, när den förra rektorn och flera andra i ledningen hade avgått, finns inte på samma sätt nu. Även om styrelsen inte får lägga sig i forskningen, och därför inte har något direkt ansvar för Macchiarini-affären, finns det mycket annat i de omgivande systemen som måste ändras. Där har styrelsen naturligtvis ett stort ansvar. Jag känner att det är bäst att någon annan, med mer tid och ett engagemang som sträcker sig bortom april 2017, är ordförande under den förändringsperiod som nu förestår med Heckscher-rapporten som grund. Om jag och styrelsen borde ha gjort något annorlunda under den tid vi suttit får diskuteras när granskningsrapporten offentliggjorts.

Han avslutar:

–Senare i höst eller vinter ska beslut fattas om ny rektor för de närmaste sex åren. Även på den punkten ter det sig naturligt att rekryteringen leds av en person som kan förväntas stanna längre som ordförande.

Lars Leijonborg blev ny styrelseordförande för Karolinska Institutet efter Susanne Eberstein i maj 2013. Mandatperioden tog slut den 30 april 2016 men Leijonborg fick nytt mandat av regeringen och fortsatte som ordförande.

I en kommentar till TT säger minister Helene Hellmark Knutsson:

– Jag tycker att det är bra att han tar sitt ansvar och lämnar ordförandeskapet på Karolinska Institutet efter det som har hänt.

Lars Leijonborg var partiledare för Folkpartiet under åren 1997–2007 och utbildningsminister 2006–2007. När han avgick som partiledare var han högskole- och forskningsminister fram till 2009. Sedan 2010 är Leijonborg bland annat styrelseordförande i UR och Mittmedia och arbetar som PR-konsult.