Publicerad: 2025-01-23 16:15 | Uppdaterad: 2025-01-23 16:15

Lär känna teknisk support vid NVS och vad de arbetar med

Gruppbild av Alfred Nyeko och Martin Lindström, IT-tekniker vid NVS, vid ANA 23:s entré. Alfred sittadnes i fåtöljen, Martin stående bredvid.
Alfred Nyeko och Martin Lindström, IT-tekniker vid NVS. Foto: Annika Clemes.

Vad gör våra två medarbetare Alfred Nyeko och Martin Lindström som IT-tekniker? Följ dem en dag på jobbet.

Vilka huvudområden jobbar ni med?

– Man kan säga att våra huvudarbetsuppgifter är datasupport och mobilsupport, säger Martin. Han berättar att datasupport kan innebära allt från hjälp med ett program exempelvis en liten inställning i Excel till något mer betydligt mer avancerat såsom serverapplikationer och forskningsmjukvara

Hur kan en dag på jobbet se ut?

– Ingen dag är den andra lik, säger Martin och Alfred instämmer. Martin försöker beskriva början av sin dag:
– Imorse fick jag ett mejl kvart i åtta, då var det en medarbetare som inte fick igång sina dataskärmar. Jag gick dit och fixade det. Sedan ringde en lärare från en undervisninsgssal där varken bild från projektor eller ljud från mikrofonen fungerade. Och det var 50 personer som deltog på föreläsning.
Martin fick igång bilden, men mikrofonen var död, så de fick kalla in Simon från AV-support och han kunde då konstatera att headsetets antenner var avbrutna inuti. 

Efter det kollade Martin sina mejl, bland annat fick han svara på frågor om installation av licensprogram. Vidare hjälpte han en annan kollega med sin nya mobil.
– Det är väldigt vanligt att hjälpa till med Authenticator, berättar Martin.

Alfred fick rycka in på en skrivare som hade gått ner och där fick man kolla om det var nätverksuttaget som inte funkade eller om det var en trasig kabel.

Sedan är det generellt mycket support av Zoom och allt runt det. Efter pandemin insåg man att det oftast är bra att kunna följa disputationer på distans, så Alfred och/eller Martin är i princip alltid närvarande vid institutionens disputationer, för att övervaka att Zoom-sändningen fungerar.
– I fredags var det examen för specialistsjuksköterskorna, berättar Martin. Det evenemanget arrangerades helt digitalt. Då satt jag med PD:arna i ett rum och vi livesände via Zoom.

Martin Lindström sitter vid Axel C Carlssons dator och hjälper honom med sitt datorproblem. Axel står bredvid.
Martin Lindström hjälper Axel C Carlsson vid avdelningen för allmänmedicin och primärvård. Foto: Annika Clemes

I samband med undervisning är det vanligt att teknisk support får ansvar för att spela in olika föreläsare. Sedan ska inspelningen bearbetas och skickas till utbildningskansliet som lägger upp den på Canvas till studenterna.

Deras arbete består också av konsultation och rådgivning till medarbetare inför inköp av mobiler, datorer, skärmar och kringutrustning. De måste även fortbilda sig och ligga i framkant med den tekniska utvecklingen på deras områden. Ett aktuellt ämne nu är nya Windows 11. Vidare kan de få frågor om projektmappar som medarbetare inte kommer åt, det kan vara frågor om exempelvis servrar och IDAC. 

– Vi fungerar också som länk mellan medarbetarna och IT-support. Vi har inte adminrättigheter och kan inte installera program, men vi som kan IT-språk har ibland lättare att prata med ITA och fungerar därmed som en brygga. 

NVS har medarbetare i Solna också: Två hela avdelningar samt en del av klinisk geriatrik. Alfred och Martin uppskattar att de kanske är 15-20% av arbetstiden i Solna.

– Numera är vi också involverade i ett antal applikationer som forskarna arbetar med, säger Alfred. Där kan vi bli en mellanhand mellan leverantör, app-ägare och IT. Detta är något som växer.
– Vi har även ansvar för vissa servrar, säger han.

Hur fördelar ni arbetet?

– Som det är idag gör vi i princip samma saker, säger Martin. Vi fördelar arbetet mellan oss och bollar idéer Om jag påbörjat ett jobb som jag inte hinner klart, kan Alfred ta över och vice versa.
– Vi försöker alltid svara snabbt på mejl och samtal, säger Alfred. 
– Vi har satt en väldigt hög servicegrad i och med att vi ofta snabbt kommer ut till medarbetaren säger Martin. 

Skillnaden mellan vår tekniska support och ITA?

– ITA får installera mjukvaror. De ansvarar för licens, drift, utveckling, nätverk m.m säger Martin.
– De har mer specialiserade enheter och vi är lite allround.

Vad är roligast i ert arbete?

– Man får träffa så otroligt många människor och till följd av det känner man nästan alla på NVS. säger Martin. Och folk blir glada när man löser deras problem. Det är tacksamt.
Alfred håller med:
– Det roligaste är att träffa människor och att få hjälpa till, göra medarbetarnas vardag smidigare. Det är alltid roligt att få ge lite extra.

Teknisk support vid NVS består idag av två medarbetare Alfred Nyeko och Martin Lindström. Sista februari går Alfred i pension och kommer inte att ersättas, vilket gör att funktionen framöver kan komma att fungera något annorlunda. Men det här är en beskrivning av hur det ser ut idag.