Lagändring kring VAB och föräldraledighet
Kom ihåg att rapportera VAB och föräldraledighet i PA-webben
Från och med den 1 januari 2025 ska alla arbetsgivare lämna uppgift om medarbetares frånvaro som kan ge rätt till tillfällig föräldrapenning och föräldrapenning. Uppgifterna kontrolleras sedan mot de uppgifter som lämnats till Försäkringskassan.
Uppgifterna skickas in från Karolinska Institutet månadsvis till Skatteverket som sedan överför informationen direkt till Försäkringskassan. Anledningen är att komma åt slarv och fusk med föräldrapenning, inklusive tillfällig vård av barn (VAB). I dagsläget görs endast stickprovskontroller.
Rapportera som vanligt i PA-webben
Det här ändrar inget i hur du ska rapportera din föräldraledighet. När du vabbar eller tar ut annan föräldraledighet är det, precis som nu, viktigt att du rapporterar denna ledighet även i PA-webben. Detta för att våra lönespeciallister ska kunna göra löneavdrag för den tid du får ersättning från Försäkringskassan.
Det är nedan uppgifter som Karolinska Institutet skickar in till Skatteverket, och i förlängningen till Försäkringskassan, från januari 2025.
- Vård av sjukt barn (VAB)
- Föräldraledighet
- Datum för frånvaron
- Frånvarons omfattning: hel dag, eller del av dag
De nya bestämmelserna ska förbättra Försäkringskassans kontrollmöjligheter för att förebygga och motverka felaktiga utbetalningar.