Publicerad: 2024-10-23 10:17 | Uppdaterad: 2024-10-23 10:17

Kvinnor och män skiljer sig åt vad gäller psykisk sjukdom under livet

Människomassa
Photo: Pixabay

I en ny studie har forskare vid Institutet för miljömedicin (IMM), Karolinska Institutet visat att det finns tydliga skillnader mellan kvinnor och män i hur ofta de får psykiska sjukdomar under livet. Dessa skillnader beror på ålder, typ av psykisk sjukdom, tidsperiod och socioekonomisk status (till exempel inkomst eller utbildning).

Psykiska sjukdomar är ett stort folkhälsoproblem världen över och det är välkänt att det finns skillnader mellan könen. Till exempel har män högre risk för utvecklingsstörningar som ADHD, medan kvinnor oftare drabbas av depression och ångest. Men tidigare forskning har mest tittat på hur många som har dessa sjukdomar just nu, inte på hur många som får dem för första gången. Det gör det svårare att hitta de bästa tidpunkterna för att upptäcka dessa problem och minska skillnaderna mellan könen.

Yihui Yang, IMM

Genom att använda svenska registerdata har forskarna, tillsammans med andra universitet, skapat en översikt över hur vanligt det är att kvinnor och män får olika psykiska sjukdomar under livet. De har också tittat på hur detta påverkas av ålder, typ av sjukdom, och socioekonomisk status (till exempel inkomst och utbildning).

Resultaten visar att det finns biologiska könsskillnader för psykisk sjukdom genom nästan hela livet. Detta pekar på att vi behöver anpassa insatser för psykisk hälsa beroende på biologiskt kön. Eftersom skillnaderna också påverkas av ålder och socioekonomisk status, kan man förbättra nuvarande kunskap genom att ta hänsyn till dessa faktorer. Studien visar också att det är viktigt att rikta in sig på särskilda åldersgrupper och utsatta grupper i samhället, där skillnaderna mellan kvinnor och män är särskilt stora.

Publikation

Yang, Y., Fang, F., Arnberg, F.K., Kuja-Halkola, R., D'Onofrio, B.M., Larsson, H., Brikell, I., Chang, Z., Andreassen, O.A., Lichtenstein,  P., Valdimarsdóttir, U.A., Lu, D.
Sex differences in clinically diagnosed psychiatric disorders over the lifespan: a nationwide register-based study in Sweden.
The Lancet Regional Health - Europe. Published online October 21, 2024:101105. doi:10.1016/j.lanepe.2024.101105

Profile image

Donghao Lu