Publicerad: 2016-05-03 16:13 | Uppdaterad: 2016-05-31 09:50

Konferensen Fokus på autism 2016 sänds på Kunskapskanalen

Konferensen Fokus på autism, som KIND var huvudarrangör för, spelades in och kommer att sändas på kunskapskanalens "UR Samtiden", på tiderna nedan. Därefter kan föreläsningarna ses på UR Play.

Tisdag 24 maj 14.00-15.00 Stamceller och autism

15.00-16.05 Vad hjärnan kan berätta om autism

Onsdag 25 maj 14.00-15.10 Hjärnans mångfald

Torsdag 26 maj14.00-15.10 Autism bland flickor och kvinnor

15.10-16.25 Ett nytt sätt att forska kring autism

Söndag 29 maj 9.20-15.00 Fokus på autism - hela konferensen

9.20 Hjärnans mångfald

Alla människor är olika liksom våra hjärnor. Vilka skillnader bör uppmärksammas inom forskning, i samhället och av individen? Och vilka borde man fokusera mindre på? Dr Morton Ann Gernsbacher, professor vid Wisconsin-Madison-universitetet ger sitt perspektiv. Arrangör: Karolinska Institutet. Repris från 25/5.

10.30 Stamceller och autism

Genombrotten i stamcellsforskning har gett nya forskningsmetoder inom neuropsykologin. Det gör att man kan undersöka om hjärnceller hos personer med autism utvecklas annorlunda än hos andra. Professor Jack Price berättar om sin forskning. Arrangör: Karolinska Institutet. Repris från 24/5.

11.30 Ett nytt sätt att forska kring autism

Liz Pellicano, professor vid UCL, Storbritannien, talar om hur man forskar och hur man kunde forska kring autism. Hur kan vi översätta grundforskning till insatser som faktiskt gör skillnad för personer med autism? Hur kan man bäst få in de sociala och etiska aspekterna i forskningen om autism? Arrangör: Karolinska Institutet. Repris från 26/5.

12.40 Vad hjärnan kan berätta om autism

Steven Chance, verksam vid UK Brain Bank for Autsim, försöker svara på frågor om neurobiologiska och molekylära mekanismer bakom autism med hjälp av vävnad från donerade hjärnor. Här berättar han om sin forskning. Arrangör: Karolinska Institutet. Repris från 24/5.

13.45 Autism bland flickor och kvinnor

Missar vården flickor och kvinnor med autism? Det frågar sig Dr Judith Gould, som tillsammans med sin kollega Lorna Wing utvecklade symtomtriaden på 1970-talet. Symtomtriaden och Leo Kenners teorier om autism utgör fortfarande grunden för diagnosmanualerna för autismspektrumet. Men många flickor och kvinnor med autism tycks inte få rätt diagnos. Arrangör: Karolinska Institutet. Repris från 26/5.