Publicerad: 2012-05-24 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:32

Konferens om solens farliga strålar

[PRESSINBJUDAN 2012-05-15] Fallen av hudcancer ökar och allt fler drabbade kan inte räddas. En konferens vid Karolinska Institutet ger en uppdatering av den senaste forskningen kring ultraviolett strålning och cancer. Det handlar om allt från genetik och strålskador till solbeteende och solarier. Journalister är välkomna till konferensen och för att träffa forskarna.

Konferens: UV-Radiation induced disease - Roles of UVA and UVB(

• Datum: Torsdag den 24 - lördag den 26 maj
  • Plats: Nobel Forum, Nobels väg 1, Karolinska Institutet campus Solna

Varje år insjuknar ungefär 45 000 personer i Sverige i någon form av cancer i huden. Insjuknandet i den allvarligaste formen, malignt melanom, ökar med fyra procent varje år och även dödligheten verkar öka. Symposiet sponsras av Strålsäkerhetsmyndigheten och är ett led i arbetet med att försöka bryta den negativa trenden.

Både forskning och solskyddsrekommendationer har länge varit fokuserade på den kortvågiga UVB-strålningen som gör huden röd och som har en stark koppling till cancer.

- Men på senare tid har det kommit allt mer information om att också UVA-strålningen i solljus har stor betydelse för att utveckla tumörer i huden, säger Johan Hansson, överläkare och docent i onkologi vid Karolinska Institutet.

Dagens solskyddsmedel har högre krav på dokumentation av UVB-filter än av UVA-filter. I solarier används också framför allt UVA-strålning. Forskaren Marit B Veieröd från Norge kommer att presentera en ny stor studie om riskerna för cancer vid solning i solarium.

- Tyvärr är solarier fortfarande mycket populära. Men det finns nu förslag om en lagstiftning som förbjuder solariesolning före 18-årsålder på grund av riskerna för cancer, berättar Johan Hansson.

En av världens mest kända melanomforskare, Meenhard Herlyn från USA, talar om vad som händer i hudens celler vid strålning och vilka celler som är involverade i uppkomst av malignt melanom. Göran Jönsson från Sverige redovisar forskning om vilka olika former av malignt melanom som kan utvecklas beroende på genetiska förutsättningar och vilka risker personen utsätts för.

D-vitamin har fått en del uppmärksamhet under senare tid. Samtidigt som solljus ökar hudens produktion av D-vitamin anses brister av detta vitamin också vara förknippade med ökad risk för vissa typer av hudcancer. Julia Newton Bishop, Storbritannien, är en av dem som talar om D-vitamin och epidemiologi.

För frågor, kontakta: