Publicerad: 2010-05-03 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:22

KIs rektor hedersdoktor vid framstående universitet i USA

Karolinska Institutets rektor Harriet Wallberg-Henriksson har utsetts till hedersdoktor vid University of Minnesota, USA, som tillhör de högst rankade universiteten i världen. Hon får utmärkelsen för att hon framgångsrikt har intensifierat och fördjupat samarbetet mellan de båda universiteten och tog emot utmärkelsen den 30 april på plats vid University of Minnesota i Minneapolis, USA.

Karolinska Institutet svarar för drygt 40 procent av den akademiska medicinska forskningen i Sverige. Samarbetet mellan Karolinska Institutet och University of Minnesota har pågått i ett 20-tal år, men sedan Harriet Wallberg-Henriksson blev rektor vid Karolinska Institutet 2004 har samarbetet både intensifierats och breddats. Utöver Karolinska Institutet och University of Minnesota deltar nu även Mayo Clinic i en del av samarbetet. Mayo Clinic är en av USA:s mest prestigefyllda medicinska kliniker.

- Samarbetet med University of Minnesota innefattar i dag forskningsprogram inom en rad medicinska specialiteter samt utbytesprogram inom grundutbildning och forskarutbildning. Nu har vi även tagit med nivån efter doktorsexamen, postdoc, i detta samarbete. De första postdoc-tjänsterna ska utlysas om några månader, säger Harriet Wallberg-Henriksson.

Harriet Wallberg-Henriksson är medicine doktor och professor i fysiologi med ett speciellt intresse för diabetesforskning. Hon innehar ett flertal viktiga poster utöver rektoratet vid Karolinska Institutet, bland annat som ledamot i Nobelförsamlingen som utser Nobelpristagare i fysiologi eller medicin och i regeringens forskningsberedning.

Harriet Wallberg-Henriksson tog emot utmärkelsen fredagen den 30 april 2010 på plats vid University of Minnesota.

För mer information, kontakta: