Publicerad: 2009-05-19 00:00 | Uppdaterad: 2015-04-17 14:39

KI:s rektor får prestigefylld utmärkelse

Karolinska Institutet står för närmare hälften av den akademiska medicinska forskningen i Sverige och bidrar kontinuerligt till nya upptäckter som räddar liv och minskar lidande. I dag tilldelas universitetets rektor, Harriet Wallberg-Henriksson, en hedersutmärkelse för framstående kvinnor inom forskningen av det berömda amerikanska vetenskapsmuseet Exploratorium.

En kommitté vid Exploratorium Museum of Science and Human Perception i San Francisco har i år valt ut framstående kvinnor inom olika områden, som hedras för sin enastående inverkan på vetenskapen och förmåga att inspirera andra (outstanding women from diverse fields are honored for their exceptional impact in science and, importantly, for inspiring others). I år uppmärksammas förutom Karolinska Institutets rektor bland annat Googles vice vd Marissa Mayer och partikelfysikern Helen Quinn vid USAs nationella acceleratorlaboratorium SLAC.

– Karolinska Institutets internationella engagemang har stärkts och intensifierats de senaste åren. Det tror jag är en av anledningarna till att de valde att inkludera mig bland dessa framstående kvinnor. Forskning förutsätter samarbete över gränserna, om vi verkligen ska lyckas bidra till förbättring av människors hälsa, säger Harriet Wallberg-Henriksson.

Professor i fysiologi

Harriet Wallberg-Henriksson är professor i fysiologi och tillträdde som rektor för Karolinska Institutet 2004. Hon var då den första kvinnan någonsin att leda Sveriges enda medicinska universitet. Under sin tid som rektor har hon företrätt svensk forskning i en rad tongivande sammanhang, bland annat som ledamot i regeringens globaliseringsråd och EU-kommissionens expertgrupp för konkurrenskraftiga forskningsmiljöer.

– Jag känner mig mycket hedrad över att få den här utmärkelsen, särskilt roligt är det kanske att mitt arbete inspirerar andra kvinnor inom forskningen. Men jag vill också se detta som en utmärkelse för allt det som Karolinska Institutets forskare och övriga medarbetare har åstadkommit för människors hälsa i världen, säger hon.

Harriet Wallberg-Henriksson tar emot utmärkelsen idag den 18 maj på plats i San Fransisco.