Publicerad: 2024-10-09 11:31 | Uppdaterad: 2024-10-09 11:49

KIs Innovationspris 2024 tilldelas tre KI SÖS-forskare

Jacob Hollenberg, Mattias Ringh och Leif Svensson mottar 2024 års pris för innovation och nyttiggörande
Foto: Privat

I samband med Karolinska Institutets professorsinstallation torsdagen den 3 oktober delade rektor Annika Östman Wernerson ut 2024 års pris för innovation och nyttiggörande till Jacob Hollenberg, Mattias Ringh och Leif Svensson. Trion får priset för sitt arbete med att designa, tekniskt utveckla, vetenskapligt utvärdera och därefter implementera och driftsätta ett system med frivilliga livräddare som larmas ut via en app till plötsliga hjärtstopp.

Appen "SMS-livräddare" som idag finns i drift i en majoritet av Sveriges 21 regioner samt i hela Danmark har uppemot 300 000 användare. Appen larmar personer som befinner sig i närheten av ett plötsligt hjärtstopp, som kan hjärt-lungräddning (HLR) och som kan hämta en närbelägen hjärtstartare.

Årligen rapporteras cirka 6 000 plötsliga hjärtstopp utanför sjukhus av ambulanssjukvården, men endast cirka 600 personer överlever. Genom tidigt larm till 112, tidig HLR och med en tidig strömstöt, kan uppemot 50% överleva.

– Det känns fantastiskt att detta forskningsprojekt visat så fina resultat och att systemet därefter kunnat implementeras och tillgängliggöras i vardagen så att fler människor kan överleva ett plötsligt oväntat hjärtstopp. Stort tack till Karolinska Institutet som med detta pris uppmärksammar den samlade kraften av forskning och innovation och stort tack till alla kollegor och alla fantastiska frivilliga livräddaresäger professor Jacob Hollenberg chef vid Centrum för Hjärtstoppsforskning, institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet och överläkare vid Södersjukhuset.

Från att idén grundlades 2008 fram till idag 2024 har systemet utvecklats, spridits och rönt mycket stor internationell uppmärksamhet. Resultat från forskningsprojektet har publicerats i välrenommerade tidskrifter som till exempel New England Journal of Medicine. Dessutom har ett flertal personer överlevt hjärtstopp som ett resultat av att medmänniskor i närheten kunnat använda sin kompetens i ett tidigt skede.

Med början år 2022 delar Karolinska Institutet ut ett pris för innovation och nyttiggörande.

Priset tillfaller nu aktiva forskare/forskarstuderande, anställd, adjungerad eller anknuten vid KI. Om en enskild individ inte kan anses ensam stå bakom innovationen kan högst tre personer dela på priset. Kandidat(er) till priset kan nomineras av alla. Självnomineringar accepteras.

Priset består av en prissumma och ett diplom.