Publicerad: 2022-12-23 11:21 | Uppdaterad: 2022-12-23 11:21

Kicki är vår nya kommunikatör

Porträttbild på Kicki Carlsson
Kicki Carlsson. Foto: Johanna Bylund, KI

Den 5 december började Kicki Carlsson på institutionen för odontologi och universitetstandvården. Hon är en mångsidig kreativ kommunikatör med många järn i elden.

Vilket är ditt uppdrag? Vad ska du arbeta med?

Mitt uppdrag är att arbeta med webbkommunikation, kommunikationsplanering och att producera innehåll för olika kanaler och media. Jag ska ha en rådgivande roll mot chefer och medarbetare – både strategisk och operativt. I uppdraget ingår även marknadsföring, projektledning och att upprätthålla en ändamålsenlig internkommunikation.

Vad ser du fram emot mest med att arbeta här?

Jag byter bransch helt och hållet, och ser fram emot att lära mig en ny – det här är en oerhört spännande miljö med all kompetens! Jag ser fram emot att fortsätta arbeta med hållbarhet, fast för människors hälsa.

Varifrån kommer du nu och vad har du gjort tidigare?

De senaste fem åren har jag arbetat som kommunikatör på kommunikationsavdelningen i Telge, en kommunalägd koncern. Det första året arbetade jag med Telge Nät (stadsnät, elnät, vatten/avlopp och fjärrvärme). De sista fyra enbart med Telge Återvinning, där var jag talesperson i media och ingick i krisstaben. Jag var ett operativt och strategiskt kommunikationsstöd för chefer och medarbetare.

Jag har varit egen företagare i reklambranschen under 27 år och är van att arbeta brett med kommunikation. Jag är utbildad art director, grafisk formgivare och kommunikatör. Mina många år som företagare har gett mig stort fokus på kund/patient, något som är värdefullt för alla branscher.

Vad gör du när du inte arbetar?

Massor! Som hundinstruktör hjälper jag hundar med sina förare – att hitta koden till hundägaren är kommunikation som fascinerar mig. Har varit aktiv i Jägareförbundet i cirka 15 år, som jakthundsinstruktör, sekreterare i Södertäljekretsens styrelse och som instruktör i skytte. Tog jägarexamen 2005 och är jaktledare på en mindre mark utanför Södertälje. Viltvård, djur och natur ligger mig oerhört varmt om hjärtat.

Jag älskar kreativa hantverk: gör knivar, gjuter i betong, syr i läder, snickrar lite, tovar ull eller väver trasmattor och löpare. Jag och min unga hund Krut bor i villa i Södertälje, så trädgårdsarbete roar oss båda – fast på lite olika sätt. Jag sjunger i kör, det är stärkande för både kropp och själ. Och ibland vid särskilda tillfällen extraknäcker jag som bilförare på Kungliga Hovstallet via Stockholms Bilkår – ett förtroendefullt och stimulerande uppdrag.