Publicerad: 2016-11-22 09:03 | Uppdaterad: 2016-12-07 15:03

KI-studenter tävlar i syntetisk biologi

IGEM Stockholm

För andra året i rad har ett stockholmslag tävlat i The International Genetically Engineered Machines (iGEM) competition. Laget, som består av studenter från Karolinska Institutet, KTH och Konstfack, skapade ett spindelnät med antibakteriella egenskaper.

iGEM är tävlingen där studenter konstruerar genetiskt modifierade biologiska system och även i år fick Stockholmslaget en guldmedalj och flera toppnomineringar. Deltagarna uppmuntras att på ett säkert och hållbart sätt försöka lösa ett nutida problem och stort fokus i år låg på antibiotikaresistens.

– Det var häftigt att så många olika lag hade fokus på hur man skulle kunna förhindra resistensutvecklingen och vi är stolta över våra till synes lovande resultat, säger Sigrun Stulz, en av medlemmarna i laget.

Deras projekt Spider Silk Mediated Infection Treatment (SMITe) bygger på idén om att kunna behandla kroniska sår med biologiskt material.

– När en bakterie kommer in i ett sår kan den producera biofilm som ökar risken för resistens och hindra att såret läker. Med hjälp av ett enzym kunde vi fästa specifika proteiner, med egenskaper som förhindrar uppkomsten av biofilm, längs en spindeltråd. Tråden skulle sedan kunna användas vid sårbehandling, likt ett plåster.

Nu kan du ansöka om plats i nästa års lag och Sigrun Stulz uppmanar alla intresserade att söka.

– Med iGEM kan du som forskare få chansen att göra exakt det du är intresserad av och inte det som är lätt att få finansiering för eller det som är “inne” och genererar publikationer.

Text: Frida Wennerholm