Publicerad: 2014-12-04 11:16 | Uppdaterad: 2014-12-09 09:29

KI-studenter lovordade för forskningsarbete

Två studenter från Karolinska Institutet, Mimmi Mononen och Maria Movin, lovordades av The Undergraduate Awards vid den internationella organisationens möte i november.

The Undergraduate Awards (UA) uppmärksammar och belönar studenter på grundutbildningsnivå i 25 ämnesområden, från ekonomi och ingenjörskunskap till bildkonst och obstetrik. Mimmi Mononen lovordades för sitt bidrag om fraktalkin i kommunikation mellan mikroglia och gliom och Maria Movin för sitt arbete om betydelsen av barndomsastma och atopi på tillväxt i tidig tonår.

De 120 vinnarna och lovordade tävlingsdeltagarna, från 50 olika universitet, valdes av 4 792 inskickade bidrag. Priserna delades ut vid 2014 UA Global Summit i Dublin på Irland den 21 november. Även Linnea Jonsson Axelsson och Elin Persson från Karolinska Institutet lovordades, men kunde inte delta i toppmötet.