Publicerad: 2017-05-17 15:31 | Uppdaterad: 2017-05-22 09:28

KI-student utnämnd till Global Swede

Adina Khamitova, masterstudent i folkhälsovetenskap på KI, har mottagit utmärkelsen Global Swede. Utmärkelsen delas ut av regeringen och Svenska institutet till internationella högskolestudenter i Sverige som utmärkt sig inom innovation och entreprenörskap.

Adina Khamitova har kombinerat sina studier med att etablera ett svensk-kazakstanskt partnerskap för att ge människor i hennes hemregion tillgång till rent vatten med hjälp av svensk innovativ teknologi.

– Många av de globala utmaningarna vi står inför idag kräver breda partnerskap. Utöver att bidra med nya kunskaper och perspektiv utgör de utländska studenterna också en viktig resurs för att bygga broar mellan Sverige och omvärlden, säger EU- och handelsminister Ann Linde, som delade ut utmärkelsen vid en ceremoni på Utrikesdepartementet.