Publicerad: 2016-05-27 09:55 | Uppdaterad: 2016-05-31 10:11

KI-student får utmärkelsen Global Swede

Utmärkelsen Global Swede 2016 går till KI-studenten Hugo Morales. Under de två år som han har studerat vid Karolinska Institutet har han inte bara utmärkt sig akademiskt utan också visat sig vara duktig på att skapa nätverk.

Det är för sjätte året i rad som utmärkelsen Global Swede delas ut till internationella studenter som utmärkt sig inom innovation och entreprenörskap. Studenten Hugo Morales, som går sista terminen på mastersprogrammet i bioentreprenörskap, är nominerad av Karolinska Institutet.

– Jag känner mig mycket hedrad. Det är ett erkännande av vad jag har gjort som student på KI, säger han.Statssekreterare Oscar Stenström och Hugo Morales, KI-alumn. Foto: Karin Nylund.

Global Swede är ett samarbete mellan Svenska institutet och närings- och utrikesdepartementen. Under en ceremoni den 18 maj deltog Hugo Morales och 21 andra studenter där de fick diplom av Oscar Stenström, statssekreterare vid näringsdepartementet.

– De utländska studenterna är en värdefull tillgång för både Sveriges utveckling och framtida konkurrenskraft. Utöver att bidra med nya kunskaper och perspektiv utgör de också en viktig resurs för att bygga broar mellan Sverige och omvärlden, sade Oscar Stenström under ceremonin.

Hugo Morales har studerat på KI i snart två år. Sina universitetsstudier påbörjade han dock i hemlandet Mexiko. På plats under ceremonin fanns också Mexikos ambassadör, som han fick möjlighet att nätverka med.

– Det var verkligen roligt att träffa ambassadören. Jag hoppas att det kan bli fler utbyten för både studenter och forskare. Det var också ett fantastiskt tillfälle att få träffa de andra studenterna och låta andra få reda på vad man gör, säger han.

I motiveringen till att KI har nominerat just Hugo Morales står det att han är en ”social entreprenör” med ett ”inkluderande ledarskap”.

– För mig handlar det om att skapa värde genom människors kunskaper och förmågor. Jag gillar att hjälpa andra studenter att växa och se dem utbyta färdigheter med varandra. Och jag försöker alltid integrera alla som ingår i ett team, säger han.

För närvarande befinner sig Hugo Morales i Tyskland där han genomför sin masteruppsats "Regulatory environment and margins as market entry factors for small and mid-sized enterprises”.

Nu återstår inte lång tid av utbildningen men Hugo Morales har fortfarande inte bestämt vad som blir nästa steg eller om han kommer att bli kvar i Stockholm.

– Antingen vill jag starta mitt eget företag eller så vill jag arbeta i ett företag som skapar värde i vårt samhälle, det ska inte bara bry sig om pengar, säger han.

Läs pressmeddelandet som närings- och utrikesdepartementet har publicerat i samarbete med Svenska institutet.

Text: Maja Lundbäck