Publicerad: 2023-05-15 15:58 | Uppdaterad: 2023-05-15 16:26

KI-SciLifeLab Symposium 2023 lyfte vikten av gemenskap och samarbete

Rektor Annika Östman Wernerson, Erik Benson, Camilla Engblom, Avlant Nilsson och Andrea Fossati vid KI SciLifeLab Symposium 2023. Foto: Karin Ekström.

Årets KI-SciLifeLab Symposium lyfte gemenskap och förde KI-forskare och personal anslutna till SciLifeLab närmare varandra.

Till att börja med pratade SciLifeLab Director Olli Kallioniemi och SciLifeLab Campus Solna Director Per Ljungdahl om kommande möjligheter och framtiden för SciLifeLab på nationell, global och lokal nivå. KI SciLifeLab Scientific Director Janne Lehtiö och KI SciLifeLab Integration Director Urban Lendahl berättade om hur samarbetet mellan SciLifeLab och KI spelar en nyckelroll inom precisionsmedicin i Stockholmsregionen samt om kommande aktiviteter.

KI-forskare vid SciLifeLab höll föredrag om ett imponerande omfattning av vetenskapliga ämnen och metoder som används inom gruppen. Under morgonsessionen presenterade Adnane Anchour tvärvetenskaplig forskning som integrerar strukturell biologi, immunologi och onkologi, och Rozbeh Jafari presenterade forskning som syftar till att utveckla skräddarsydda precisionsterapier för akut lymfatisk leukemi hos barn. Utvalda föredrag under eftermiddagssessionen inkluderade Thomas Helleday som presenterade forskning om onkogener och replikationsstress vid cancer, och Kathleen Watt som presenterade forskning om hypoxiinducerade förändringar vid transkription.

Ricky Ansell från Nationellt forensiskt centrum vid Polismyndigheten höll ett mycket uppskattat föredrag om historien, utmaningarna och forskningen kring användningen av DNA i rättsmedicinska analyser. Från det första fallet som använde DNA i en domstol i Storbritannien 1986 när mycket stora mängder prov var nödvändiga för att konstruera en profil, till införandet av PCR och dagens ultrakänsliga metoder som kan upptäcka spårmängder av spår-DNA på nästan vilken yta som helst. Nyligen uppmärksammade fall som involverade rättsmedicinsk genealogi baserad på kommersiella DNA-databaser togs också i föreläsningen.

Symposiet hade äran att välkomna rektor Annika Östman Wernerson som berättade om sin vision för KI och SciLifeLab och strategi för samverkan i regionen.

Slutligen presenterade fyra kommande medlemmar i KI:s SciLifeLab-community sina planerade forskningsprogram. Nya Fellows i Data-Driven Life Sciences (DDLS) Programmet, Andrea Fossati från UCSF och Avlant Nilsson från MIT, presenterade sin forskning inom områdena antibiotikaresistens och bakteriofager respektive djupinlärningsmodeller av cancermekanismer. Nya SciLifeLab Fellows, Camilla Engblom från KI och Erik Benson från KTH, presenterade sin forskning om B-cellsdynamik respektive DNA-verktyg inom biomedicin.

SciLifeLab landing page 2
Foto: SciLifeLab press office.

Fakta

Science for Life Laboratory, SciLifeLab, är en delad nationell infrastruktur för avancerad teknologidriven biovetenskaplig forskning som grundades av KI tillsammans med Stockholms universitet, KTH och Uppsala universitet. SciLifeLab:s huvudcampus ligger i Solna och där finns över 30 KI-forskargrupper.

Det årliga KI-SciLifeLab Symposium är ett initiativ från SciLifeLab-kommittén vid KI, med syfte att lyfta fram och dela forskning från alla KI-forskare och infrastrukturanläggningar anslutna till SciLifeLab som ett sätt att föra gruppen närmare varandra.

Adina Feldman Vetenskaplig Sekreterare