Publicerad: 2009-06-23 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

KI Science Park visas upp för EU-journalister

Karolinska Institutet Science Park står högt på programmet när Regeringskansliet visar upp dynamiska svenska verksamheter för internationella journalister i samband med att Sverige i juli tar över ordförandeskapet för den europeiska unionen.

Ett sextiotal Brysselbaserade journalister från 30 olika länder får chansen att komma till KI Science Park den 2 juli.

- Det har blivit en tradition att värdlandet visar upp ett spektrum av framgångsrik verksamhet och även sådant som har koppling till de frågor man vill driva, säger Statsrådsberedningens Minna Frydén Bonnier, som ansvarar för arrangemanget och tillägger:

- Sverige håller sig väl framme inom både biotech och forskning, så valet av KI Science Park var lätt.

Märit Johansson, vd för Karolinska Institutet Science Park, kommer att presentera verksamheten och låta båda forskare och affärsutvecklare komma till tals.

- Vi är stolta och smickrade över den här möjligheten att få berätta om forskningsparken för så många internationellt verksamma representanter för media, säger hon. Det blir From Brains to Business på flera olika plan.

Journalisterna får också möjlighet att besöka laboratorierna hos Actar, det screeningföretag som intar en särställning i det unika innovationssystemet.

Under resan bjuds även på information och besök med fokus på mode, design, dataspel och miljöteknik. Journalisterna får dessutom chansen att träffa nyckelpersoner som ministrar och andra ledande befattningshavare.

För frågor, kontakta: