Publicerad: 2014-06-02 14:55 | Uppdaterad: 2014-11-26 12:53

KI-professorns matbok vann första pris

Boken ”Solens hälsa” av Mai-Lis Hellénius och Bo Hagström har fått första pris i en internationell tävling för böcker om mat och vin.

Solens hälsa knep förstapriset i klassen för medelhavsmat i Gourmand World Cookbook Awards, en internationell tävling som är öppen för böcker på alla språk från alla länder. I boken varvas recept från det italienska köket med forskningsrön om olivoljans hälsofrämjande egenskaper. Läsaren får också veta mycket om själva oliven och olivolja.

– Det är helt fantastiskt, jätteroligt. Det är som att vara på Oscarsgalan. Alla som är nominerade sitter och väntar på om de ska vinna eller ej och sedan blir man uppkallad på scenen och får ta emot ett diplom, säger Mai-Lis Hellénius om att ta emot priset.

Mai-Lis Hellénius är professor vid Karolinska Institutet och överläkare vid Livsstilsmottagningen, Karolinska universitetssjukhuset. Hon har skrivit boken tillsammans med Bo Hagström, som gjort flera tv-program och skrivit flera böcker om maten i Italien. Bilderna i boken är tagna av fotografen Bruno Ehrs.