Publicerad: 2012-02-17 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

KI-professor har blivit internationell folkbildare

[NYHET 2012-02-17] Hans Rosling, professor i internationell hälsa vid Karolinska Institutet och grundare av stiftelsen Gapminder, är ett välkänt namn både i Sverige och internationellt. Han är en efterfrågad föreläsare på såväl internationella vetenskapskonferenser som gäst i olika tv-soffor runt om i världen. Nu är han aktuell i en paneldebatt på den internationella konferensen AAAS i Vancouver 16-20 februari, 2012.

Hans Rosling
Hans Rosling.

Temat för konferensen är byggandet av det globala kunskapssamhället: "Flattening the World: Building the 21st Century Global Knowledge Society".

- Jag kommer att testa grundläggande fakta och ta upp dynamiken bakom befolkningstillväxten. Det största problemet med befolkningstillväxten i världen är att så få förstår den, säger Hans Rosling.

Han säger att folk tror att han håller på med forskning, men det gör han inte. Han är fortfarande knuten till Karolinska Institutet där han undervisar en del och är mentor. Men sin egen forskning har han valt att sluta med för att kunna fokusera på folkbildning. Därför poängterar han att han inte håller på med forskningsinformation, utan kallar sig istället för folkbildare som ägnar sig åt att förklara vanlig offentlig statistik.

- Det verkar finnas okunnighet kombinerat med en viss arrogans i de rikaste länderna om hur det går i resten av världen. Det känns viktigt att med kunskap för att få folk att omvärdera gamla sanningar. Men det har inte gått så bra hitintills. Jag har kanske blivit berömd, men så mycket framgång i sak har jag inte haft, berättar Hans Rosling.

AAAS står för American Association for the Advancement of Science och är en av världens äldsta och största vetenskapliga konferenser. Konferensen som bevakas av tusentals journalister är ett utmärkt sätt för forskare att föra ut sin forskning till allmänheten via medierna. Möjligheterna till internationell publicitet är stora då konferensen bevakas av journalister från hela världen. Men det här var inget medvetet val av Hans Rosling. Inget i hans liv har varit ett medvetet val, inte ens forskningen som han ägnade sig åt i 20 år var ett medvetet val, säger han och tillägger:

- Det blev som det blev, men det klart att jag har användning för min bakgrund som forskare, även om min verksamhet idag handlar mer om att få en förståelse för "faktabaserad vulgärförenkling".

Förutom Hans Rosling gästas paneldebatten lördagen den 18 februari av James Hansen, chef för NASA Goddard Institute for Space Studies och adjungerad professor i Earth and Environmental Sciences vid Columbia University; Olivia Judson, forskare på Imperial College i London. Panelen kommer att modereras av Frank Sesno, en prisbelönt amerikansk journalist, tidigare CNN Washington byråchefen och chef för School of Media och Public Affairs vid George Washington University.

Debatten sänds live i en video webcast på konferensen hemsida: