KI prisar professor Jennifer Clelands pedagogiska forskning
Jennifer Cleland tilldelas Karolinska Institutets pris för forskning i medicinsk pedagogik (KIPRIME) 2024. Hennes vetenskapliga arbete har haft ett betydande inflytande på utveckling av medicinsk utbildning världen över.
I oktober sällar sig Jennifer Cleland, professor i medicinsk utbildning och vicedekan för utbildning vid Lee Kong Chian School of Medicine i Singapore, till tidigare internationella mottagare av KIPRIME.
– Jag är stolt över att vara en av de exceptionella personer som har fått denna utmärkelse, och vill passa på att tacka mina många engagerade kollegor inom medicinsk pedagogik som jag har arbetat med under de senaste 24 åren. Utan dem hade jag inte nått så här långt, säger Jennifer Cleland.
Prismotiveringen lyfter bland annat fram att Jennifer Cleland har främjat medicinsk pedagogik som vetenskaplig disciplin.
– Professor Jennifer Cleland har varit en förgrundsgestalt inom medicinsk pedagogik under lång tid. Hennes arbete med att utveckla och utvärdera utbildning med inriktning på vård och hälsa har ett stort och viktigt inflytande på utbildningsmetoder och vårdkvalitet världen över, säger KI:s rektor Annika Östman Wernerson som är medlem i priskommittén.
Jennifer Clelands forskning inom medicinsk pedagogik kännetecknas av innovation, ledarskap och mentorskap och spänner över ett brett spektrum av teman, metoder och praktiska tillämpningar.
Fokus på rättvisa
Hennes arbete har fokuserat på nyckelfrågor som rättvisa, som kan handla om såväl ojämlikhet i tillämpning av urvals- och bedömningskriterier som att utbilda medarbetare för att möta alla patienters hälsobehov.
Även om Jennifer Cleland idag är verksam i Singapore har hemlandet Storbritannien präglat hennes arbete, berättar hon.
– I ett land med så stora skillnader mellan land och stad och sociala klasser har jag observerat spänningar och många hinder för förändring.
Med en bakgrund inom psykologin har Jennifer Cleland utvecklat en god förståelse för komplexa system och kulturer. Hon beskriver själv sina forskningsmässiga styrkor som förmågan att tänka strategiskt på policy- och organisationsnivå, och samtidigt kunna fokusera på team och individer.
– Det finns inga enkla lösningar, men jag hoppas att min och mina kollegors forskning når en bit på väg mot att öka kunskapen om hur förändring kan ske, både nationellt och internationellt.
Jennifer Cleland tror och hoppas att KIPRIME-priset kan komma att uppmuntra till mer tvärkulturell och transnationell samverkan inom medicinsk pedagogik.
Juryns motivering
”Professor Clelands framstående forskning inom medicinsk utbildning har varit omvälvande och omfattat ett brett spektrum av teman, metoder och praktiska tillämpningar. Hennes forskning, som präglas av innovation, ledarskap och mentorskap, har haft ett betydande inflytande på läkarutbildningen globalt.
Med målet att säkerställa en mer mångsidig och kompetent medicinsk personalstyrka har hennes teoribaserade forskning varit avgörande för att ta itu med viktiga frågor som rättvisa, mångfald och inkludering i studenturval och utbildningseffektivitet.
Hon har främjat medicinsk utbildningsforskning som en vetenskaplig disciplin och bidragit till förbättrade utbildningsmetoder och bättre vårdresultat.”