Publicerad: 2014-08-15 11:39 | Uppdaterad: 2015-10-01 12:23

KI på plats 47 i rankning av världens främsta universitet

Karolinska Institutet behåller en position bland världens 50 främsta universitet i årets Academic Ranking of World Universities (ARWU).

På listan där universitet jämförs oavsett profil eller inriktning hamnar KI på plats 47, jämfört med plats 44 förra året.

Inom det medicinska fältet är Karolinska Institutet det enda svenska universitet som tar sig in bland de 20 bästa.

– Inom området Clinical Medicine and Pharmacy, som är viktigare ur KI:s perspektiv då lärosäten inom liknande ämnesområde jämförs, har KI plats tolv i världen. KI behåller plats två i Europa, efter University of Cambridge, säger Björn Forslöw, omvärldsanalytiker på KI.

De senaste tio åren har KI haft positioner mellan plats 42 och 53 på den totala listan.

– En förklaring till årets förändring är att beräkningsmetoden ändrats på delparametern `Highly Cited Researchers´, där kriterierna har stramats åt jämfört med tidigare år, säger Björn Forslöw.

Även inom Life Sciences and Agriculture klassificeras en del av KI:s verksamhet. Där har KI placeringen 31 i världen och 5 i Europa.

Rankningen görs årligen av Shanghais Jiao Tong-universitetet och baseras på parametrar som publikationer i vetenskapliga tidskrifter, särskilt de med hög så kallad impact factor, citeringar samt Nobelprisvinnare vid de olika universiteten. Bland de 100 främsta på totallistan finns också Uppsala universitet och Stockholms universitet.

Text: Karin Söderlund Leifler