Publicerad: 2011-10-27 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

KI på plats 20 bland världens medicinska universitet

[NYHET 2011-10-27] Karolinska Institutet rankas som nr 20 i världen inom medicinskt inriktade universitet och återfinns på plats 5 i Europa. Det visar resultat från Times Higher Education som idag publicerar den ämnesspecifika rankningen för Clinical, Pre-Clinical & Health Universities.

Listan toppas av Oxford, Harvard och Imperial College, medan Karolinska Institutet är det högst rankade icke-anglosaxiska universitetet.

- Det är glädjande att Karolinska Institutet återkommande har framstående placeringar när världens lärosäten rankas och en indikation på att vår verksamhet håller en hög internationell kvalitet, kommenterar rektor Harriet Wallberg-Henriksson.

I början av oktober presenterades Times Higher Education sin övergripande rankning för samtliga universitet oavsett ämnesområde. Där klättrade Karolinska Institutet till 32:a plats totalt från fjolårets 43:e placering.