Publicerad: 2010-10-08 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

KI på femte plats i Europa bland medicinska universitet

[Nyhet 2010-10-07] KI ligger på plats 21 i världen av totalt 50 universitet och nr 5 i Europa efter fyra engelska, välkända universitet. Det visar resultat från Times Higher Education (THE) som igår publicerade den ämnesspecifika universitetsrankningen Clinical, Pre-Clinical & Health 2010.

- Det är glädjande att Karolinska Institutet har en sådan framskjuten topplacering inom medicin och hälsa. Men man får komma ihåg att rankningar har sina begränsningar, säger Jan Andersson, prorektor på Karolinska Institutet.

För cirka en månad sedan publicerades THE rankning där alla universitet oavsett ämnesinriktning blandas. Från och med i år samarbetar THE med informationsföretaget Thomson som förnyat rankningskriterierna och datainsamlingsmetod jämfört med tidigare år. Därför går det inte att jämföra årets lista med föregående år.

Till skillnad från bland annat ARWU (Shanghai Jiao Tong) rankning baseras THE även på resultat från en så kallad reputational survey.

Listan domineras av anglosaxiska lärosäten. KI är ett av fem universitet på listan utanför den anglosaxiska världen.

- Anledningen till att KI hamnar högt på rankningar är våra medarbetares hårda arbete. Våra studenter får här en utmaning till att ta upp stafettpinnen, säger Jan Andersson.

Källa: Björn Forslöw, omvärldsanalytiker vid Karolinska Institutet.